Binnenland – De animo van hybride auto’s is door de verhoogde bijtelling ingestort. Kenners denken dat het tijdelijk is.
Nederlanders lopen er steeds minder warm voor een elektrische of hybride auto, blijkt uit de Jaarmonitor Wegvoertuigen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die vandaag verschijnt. Ten opzichte van 2015 is het aantal nieuw verkochte stekkerauto’s vorig jaar gehalveerd. Toen reden er 45.000 nieuwe hybrides en elektrische auto’s de showrooms uit, een jaar later waren dat er nog maar 22.500.
“Die dip komt vooral door de verhoogde bijtelling”, zegt auto-expert en hoogleraar robotica Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. Die steeg begin januari 2016 van 7 naar 15 procent voor hybrides, terwijl de bijtelling voor zware leaseauto’s juist werd verlaagd. “Daarna is de verkoop van plug-inhybrides volledig ingestort.”
De bedoeling van het kabinet is dat het aantal elektrische auto’s in Nederland de komende jaren flink gaat toenemen. Over drie jaar moet het aantal stekkerauto’s bijna verdubbeld zijn naar 200.000. Het kabinet wil daarnaast dat de helft van alle nieuw verkochte auto’s in 2025 een stekker heeft.
Je kunt je afvragen of die ambities realistisch zijn. Op het moment rijdt het grootste deel van de personenauto’s nog op benzine (79 procent) en is slechts 3 procent elektrisch. Maar Steinbuch ziet daar over een paar jaar een kentering in komen. Sterker nog: hij is ervan overtuigd dat we die doelstellingen ruimschoots zullen halen. “De ingestorte verkoop is tijdelijk. Ik denk dat in 2025 niet de helft, maar 85 procent van de nieuw verkochte auto’s een stekker heeft en dat het merendeel volledig elektrisch is.”
Over een tot drie jaar is de elektrische auto goedkoper en kan hij een stuk verder rijden, zegt Steinbuch. De twee grootste bezwaren tegen de groene bolide – de kostprijs en reikwijdte – komen daarmee te vervallen. “In 2018 komen er allerlei nieuwe modellen op de markt. In 2021 heeft je elektrische auto een range van 300 kilometer en is de infrastructuur zodanig dat je zonder problemen naar Zuid-Frankrijk kunt rijden. Waarom zou je dan nog een benzineauto kopen?”
Steinbuch raadt de overheid aan om premies uit te delen aan consumenten die voor een elektrische auto kiezen, om de verkoop ook de komende jaren te stimuleren zoals in Duitsland al gebeurt. De Duitse overheid liet vorig jaar weten dat ze 1 miljard euro uittrekt voor de promotie van elektrische auto’s.
Berlijn wil dat in Duitsland dit jaar één op de vijf auto’s op elektriciteit rijdt. Om dat te bereiken krijgt de consument een aankoopsubsidie: 4000 euro voor een elektrische auto en 3000 voor een hybride. De regering neemt de ene helft van de kosten voor haar rekening, de Duitse autofabrikanten Volkswagen, BMW en Daimler de andere helft.
“Ook de Nederlandse overheid moet de consument verleiden om in elektrisch vervoer te stappen”, aldus Steinbuch. “Vorig jaar heeft Nederland 8000 banen gecreëerd in de industrie van het elektrisch rijden. Het is belangrijk die groei vast te houden en te zorgen dat fabrikanten niet wegsijpelen naar andere landen. De thuismarkt moet zo goed worden dat daar geen behoefte aan is.”