Binnenland – De NS wild in de nieuwe dienstregeling 2022 die in december dit jaar ingaat meer treinen laten rijden op verschillende trajecten. Ook meer te verbeteren op het spoor.
Iedere tien minuten een trein
Tussen Rotterdam – Den Haag – Leiden – Schiphol en Nijmegen – Arnhem – Utrecht – Schiphol hoef je in 2022 niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Daar gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbinding die de NS als tienminutentrein wil aanbieden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller. In 2017 ging de eerste tienminutentrein van start. Dat zorgde toen voor een forse verbetering én voor een groei in reizigersaantallen.
Meer Sprinters Rotterdam – Dordrecht
Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity’s gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap naar de CitySprinter; ambitie van NS om iedere 5 minuten een sprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur.
Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist – Breukelen
In de avond- en ochtendspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.
Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen willen we de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
Sneller in het Noorden
Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden – Meppel doortrekken naar Zwolle, zoals dat in het verleden ook het geval was. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook sneller: op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat 1 tot 2 minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Fryslân wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
Bron: NS