Capelle aan den Ijssel – Afgelopen dinsdagochtend was er digitaal hoog bezoek bij BLICK op onderwijs. Tijdens de studieochtend over passend onderwijs faciliteerde prinses Laurentien van Oranje een digitaal gesprek over passend onderwijs. Dit deed zij vanuit haar stichting Number 5 Foundation en de publicatie ‘Buiten de lijntjes’ – het thuiszittersvraagstuk door de ogen van kinderen en jongeren zélf. De stichting zet zich in voor meer maatwerk op school om zo uitval en thuiszitters te voorkomen.
Online studie BLICK
Dinsdagochtend organiseerde BLICK op onderwijs een online studieochtend voor bestuur, directeuren, intern begeleiders uit het basisonderwijs en ondersteuningscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs. In het verlengde van het strategisch beleidsplan 2020-2024 stond het onderwerp ‘passend onderwijs’ op de agenda. Passend onderwijs betekent dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Scholen hebben hierbij zorgplicht.
Passend onderwijs
Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt en dat de school het kind daarbij optimaal ondersteunt. ‘Een actueel en interessant onderwerp om met elkaar over in gesprek te gaan. Wat hebben we nodig om het onderwijs passend te maken voor elke leerling en wat kunnen we leren van ervaringen van ouders en leerlingen zelf?’ vertelt Esmée Smit, bestuurder van BLICK op onderwijs.
Prinses Laurentien
De studieochtend ging van start met een dialoog tussen prinses Laurentien en de medewerkers van BLICK. Tijdens dit eerste half uur werd besproken waar de vragen zitten bij de medewerkers van BLICK. Wat zijn jouw persoonlijke uitdagingen om onderwijs passend te maken voor ieder kind? Wat wil je leren van dialoog met leerlingen? En welke ongemakkelijke vragen zouden we elkaar eigenlijk moeten stellen?
Inspirerende mini-cursus
Het gesprek werd ingeleid door de bestuurder van BLICK, Esmée Smit, waarna prinses Laurentien het stokje overnam. Ze gaf de aanwezigen een inspirerende mini-cursus dialoog voeren, wat ze typeerde als een ketting rijgen van gedachten. ‘Onderwijs is pas passend als iederéén voelt dat het passend is’, vertelt prinses Laurentien. ‘Daarin is het belangrijk om het idee los te laten dat je altijd het antwoord moet weten. Kinderen en volwassenen doen het samen’.
Dialoog
Vervolgens faciliteerde prinses Laurentien de dialoog met leerlingen en ketenpartners. De kinderen benadrukten het belang van aandacht en aandachtigheid, om ervoor te zorgen dat kinderen zich serieus genomen voelen. ‘Bij passend onderwijs is het belangrijk dat je samenwerkt en verbinding zoekt met leerlingen, ouders en samenwerkingspartners in het onderwijs’, legt Eveline Langhorst, beleidsmedewerker Onderwijskwaliteit, uit.
‘Om samen voor elke leerling passend onderwijs aan te kunnen bieden moeten we samenwerken en aandachtig naar elkaar blijven luisteren. Daar is het gesprek zo belangrijk bij.’ Tijdens de dialoog schoven beleidsmedewerkers aan van de gemeenten Capelle en Krimpen aan den IJssel en collega’s van het samenwerkingsverband Aan den IJssel PO en Koers VO. Zij gingen samen met ouders en leerlingen in gesprek over hun ervaringen en visie op passend onderwijs.
Stichting BLICK
Stichting BLICK op onderwijs staat voor ‘Boeiend Leren In Capelle en Krimpen’ en biedt openbaar onderwijs op 8 basisscholen, 1 speciaal basisonderwijs en voorgezet onderwijs op het IJsselcollege in Capelle en Krimpen aan den IJssel. Het nieuwe strategisch beleidsplan van BLICK staat op de website. Meer informatie: www.blickoponderwijs.nl
Number 5 Foundation werd in 2017 opgericht door Constantijn en Laurentien van Oranje om bij te dragen aan een inclusieve, rechtvaardige en duurzame samenleving. Deze wens komt voort uit een zorg over de groeiende kloof tussen verschillende groepen. Number 5 is een onafhankelijke plek waar mensen dwars door conventies heen worden uitgedaagd en begeleid om groter te denken. Zodat ze complexe maatschappelijke vraagstukken, altijd met de mensen om wie het gaat, écht kunnen oplossen. Meer informatie over Number 5 en de publicatie ‘Buiten de lijntjes’ – het thuiszittersvraagstuk door de ogen van kinderen en jongeren zélf: www.numberfive.community