Nijmegen/Roermond – De verbetering aan het treintraject Maaslijn gaat toch meer geld kosten dan gedacht. Er moet wel 79 miljoen euro bij om het traject tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te verbeteren. Dat meldde Steintje van Veldhoven in de Tweede Kamer.
Niet de eerste keer
Het oorspronkelijke bedrag dat was berekend voor verbetering van het spoor en bovenleiding van de Maaslijn, kwam uit op 154,6 miljoen euro. In 2019 bleek dat er al bijna 60 miljoen euro tekort was. De Provincie en het Rijk wil nu gaan kijken hoe deze nieuwe kosten onderling te verdelen.
FLIRT-treinen
Op dit moment bevindt er zich geen bovenleiding op de Maaslijn en kan er alleen met dieseltreinen worden gereden. Na de elektrificatie zal Arriva de dieseltreinen vervangen door elektrische FLIRT-treinen. Omdat deze treinstellen iets langer zijn dan de huidige zullen op enkele stations één of meerdere perrons verlengd worden. Ook worden waar nodig de perrons op hoogte gebracht zodat er een gelijkvloerse instap ontstaat. Dit zorgt er voor dat de treinen toegankelijker worden.
Maaslijn
De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Het is een van de langste met een lengte van 89 kilometer, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.
Volgens ProRail moet alles in 2024 klaar zijn.