Zwolle – Van 28 april tot en met 3 mei gaat ProRail volop aan de slag met de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte. We werken onder andere aan de bovenleiding en aan het verbreden van het perron aan de Oosterlaan. Daarnaast worden de sporen aan de westkant van het station vernieuwd.
Zwolle belangrijk spoorknooppunt
Deze zomer neemt ProRail we de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte, de dive-under bij Herfte en het nieuwe perron op station Zwolle in gebruik. Tussen 28 april en 4 mei bereiden we dit voor. Hiervoor staan uiteenlopende werkzaamheden op het programma. Van bovenleiding tot kabelwerk in de grond en van spoorwerk tot seinen.
Onmisbare schakel in spoornetwerk
Station Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van het Nederlands spoornetwerk en is een onmisbare schakel tussen noordoost Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen verdubbelen we het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte. Hierdoor verbeteren we de verbinding tussen noordoost Nederland en de Randstad.
Bij Herfte bouwen we een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
Verbreden perron Oosterlaan
Onderdeel van de werkzaamheden is de verbreding van het perron aan de kant van de Oosterlaan, om ruimte te maken voor meer reizigers. Het buitenste spoor bij station Zwolle (spoor 16) verleggen we richting de Oosterlaan. Ter hoogte van het stootjuk aan de kant van de winkels, schuift het spoor ongeveer zeven meter op. Bij het uiteinde van het perron is dit ongeveer drie meter. Zo ontstaat ruimte voor een breder perron. Het voormalig busstation aan de Oosterlaan halen we weg. De werkzaamheden voor het nieuwe perron zijn in maart gestart en duren tot eind juli.
Ook op de trajecten rond de stad voert ProRail werkzaamheden uit, zoals spooronderhoud tussen Zwolle en Olst en tussen Herfte en Meppel. Bij Wijhe passen we een perron aan, bij Dedemsvaart werken we aan kabels in de grond en bij Staphorst aan een technische ruimte voor de energievoorziening.
Grote buitendienststelling in juli
Al twee jaar zijn we bezig met de verdubbeling van de sporen en de dive-under. De twee nieuwe sporen zijn al af en sinds oktober 2020 in gebruik. De afgelopen maanden zijn ook de twee oorspronkelijke sporen onder handen genomen. Daarnaast zijn alle bestaande wegviaducten aangepast en waterkruisingen vernieuwd. Dit werk is zo goed als afgerond.
Van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli is er een grote buitendienststelling van de sporen bij de Overijsselse stad. Dit is een paar dagen langer dan eerder gepland, onder andere omdat er vanwege corona een tekort is aan bovenleidingmonteurs. In die periode sluiten we de sporen in en over de dive-under aan op de eerder gebouwde sporen. Vanaf zaterdag 24 juli rijden de treinen door de nieuwe dive-under.
Gevolgen voor het treinverkeer
Tijdens de werkzaamheden rijden er van 28 april tot en met 3 mei geen treinen bij Zwolle. Er rijden bussen in plaats van treinen. Wilt u reizen met de trein? Check voor vertrek de reisplanner.