Simpelveld – Er is veel rumoer ontstaan over het kunstwerk van Tanja Ritterbex, vooral op social media. Dat is bij kunst een bekend fenomeen. Zoveel mensen, zoveel smaken en zoveel meningen ook. En dat mag. Je hoeft het kunstwerk van Tanja niet mooi te vinden. Maar een tweede blik en een onderbouwing door de kunstenaar werpen wel een heel ander licht op de vaas en de figuren die op de brugpijlers staan geschilderd.
Kunst geeft zich niet altijd meteen prijs
Of zoals Jeroen Boomgaard, lector kunst en publieke ruimte aan de Amsterdamse Rietveld Academie het zegt: “Kunst die zich niet meteen prijsgeeft, waarvoor je misschien eerst zelfs afkeer voelt, is het spannendst. Want juist die kunstwerken maken ruimte voor verhalen en discussies.” We willen het verhaal van Tanja graag horen. Daarom hebben we haar geïnterviewd om te vertellen hoe het kunstwerk tot stand is gekomen.
Inspiratie uit Rome
Je hebt de opdracht gekregen om van het sombere betonnen viaduct een kleurrijk geheel te maken waarbij het ontwerp een relatie moest hebben met het Romeins verleden. Kun je ons meer vertellen over de tekeningen op de brugpijlers?
Tanja: “Ik ben op zoek gegaan naar informatie over het Romeins verleden van Simpelveld en Bocholtz. In het Thermenmuseum in Heerlen heb ik de allerkleinste objecten in de vitrines goed bestudeerd. Welke vorm hebben ze? Welke kleuren gebruikten de Romeinen? De allermooiste vondst is natuurlijk de sarcofaag van Simpelveld waar ik veel inspiratie uit heb gehaald. Die inspiratie heb ik zo’n draai gegeven dat alles geabstraheerd is van de werkelijkheid. Ik heb oud en nieuw met elkaar gecombineerd: de Romeinen, mijn eigen werkwijze en de alledaagse hectiek en symboliek.
Absoluut geen rood
Aan de hand van het kleurgebruik van de Romeinen ben ik een kleurenpalet gaan samenstellen voor de 12 pijlers van het viaduct. Fel rood viel voor mij alvast af. Rood is de kleur van het gevaar en mag zeker niet onder de brug of boven in het verkeer terechtkomen.
Primaire kleuren
Van de drie primaire kleuren bleven geel en blauw over. Blauwe tinten en turquoise blauw zijn terug te vinden in het glaswerk van de Romeinen dat in deze omgeving is gevonden. Ik heb voorbeelden gezien van lila, lichtblauw en paarsblauw glas. Ontzettend mooie kleuren. Ook terracottakleuren en aardse tinten komen in allerlei variaties voor. Zo heb ik me laten inspireren tot het kleurgebruik voor de 12 pilaren en de landmark.
Monumentale eenheid behouden
Het totale kunstwerk is een monumentale opdracht. Die monumentale eenheid moest ook blijven. Die eenheid heb ik gecreëerd door op elke pilaar dezelfde luifel te schilderen. De luifels verwijzen naar de Romeinse markten. Romein waren dol op handel drijven, ze hadden veel plezier op de markt. Ze verkochten daar van alles, zelfs flamingo’s om te eten! Ik vind het een leuk gegeven dat we vandaag de dag nog steeds handel drijven op de markt.
Romeinse vormen met moderne symbolen
De tekeningen op de pilaren zijn geabstraheerde, schetsmatige lijntekeningen die zijn afgeleid van de Romeinse vormen in het reliëf aan de binnenkant van de sarcofaag van Simpelveld en Romeinse voorwerpen die gevonden zijn. Je ziet een kapot haarspeldje, een Romeinse gesp, een munt, een gezichtsurn, een handspiegel, de deuren, het tafeltje en de vaas. De geabstraheerde vormen worden gecombineerd met symbolen uit onze tijd zoals WhatsApp icoontjes of Romeins kinderspeelgoed gecombineerd met een badeendje.”