Delft – Nederland is een ondernemersland bij uitstek. Uit recente cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er, ondanks de lockdown, in 2020 maar liefst 4% meer startende ondernemingen bij zijn gekomen. Met een gemiddelde leeftijd van 34 jaar, beginnen Nederlanders ook steeds eerder met ondernemen. Meer dan ooit zoeken jonge ondernemers de vrijheid om zelf te handelen. Deze vrijheid betekent niet persé dat je als jonge creatieveling alles alleen wilt doen en ontdekken.
Vanuit deze hang naar verbinding zijn de Delftse ondernemers Kristel Thieme, Jan-Willem Manenschijn en Jasper Müller twee jaar geleden gestart met Ondernemerscollectief De Brouwerij. Een aanjagende broedplaats voor creatief-technische ondernemers met een maatschappelijk karakter; een plek vol leven in De Brouwerij. “Samen ondernemen maakt sterker én gelukkiger.” Het ondernemerscollectief heeft een inspirerende co-working space en een sterk, divers netwerk, waardoor de stap naar ondernemen kleiner wordt. Deze woensdag vierde het ondernemerscollectief haar tweejarige bestaan met een groot en open online netwerkevenement.
Een bruisend collectief van technische en creatieve ondernemers
Binnen een korte periode van twee jaar is het ondernemerscollectief gegroeid naar een ware broedplaats voor creatief-technische ondernemingen. Naast diverse freelancers zijn bij De Brouwerij ook snelgroeiende bedrijven aangesloten zoals Gerrard Street, Game Tailors, Suit-case en Studio Angelineau. Twee jaar geleden was Raccoon Serious Games het eerste bedrijf dat voortkwam uit het collectief en vestigde zich al snel in de serious gaming markt. Er zitten ook alweer drie nieuwe ondernemingen in het brouwvat. “Je ziet dat er een community is ontstaan van creatieve geesten die impact willen maken. Steeds vaker zien we dat onze Brouwers samen optrekken en elkaar inspireren om als onderneming én ondernemer te groeien.” aldus Kristel Thieme, mede-oprichter van De Brouwerij.
De opzet van het online evenement voor het tweejarig bestaan focuste zich dan ook op de kracht van samen. Via het web platform Wonder konden de bezoekers digitaal rondlopen en aansluiten bij diverse groepjes om elkaar én De Brouwerij beter te leren kennen. “Geen gigantische video call dus, maar een leuke en informele setting als vanouds.”
Quote van Jord de Kat Angelino, eigenaar van Studio Angelineau: “Dankzij De Brouwerij sta je sterker. Ondernemen doe je samen, ook als zelfstandige. Het inspireert enorm om andere ondernemers bezig te zien. Ik ben daardoor veel meer gaan durven en doen.”
Kartrekker van maatschappelijke initiatieven
Gedurende het online evenement was er ook aandacht voor door het collectief geïnitieerde, maatschappelijke ondernemingen. Player-Enabled is zo’n initiatief. Dit platform-in-ontwikkeling maakt gaming en e-sports toegankelijker voor personen met een lichamelijke beperking. Een ander voorbeeld is DigiKwis dat spelenderwijs de drempel om digitale vaardigheden te leren verlaagt “Het is onze ambitie om de Duolingo voor digitale vaardigheden te worden.”
Met deze initiatieven bemachtigde het collectief al drie keer een plek in het Startup in Residence programma van de overheid. Dit programma versnelt startups met een maatschappelijke oplossingen die relevant zijn voor gemeenten, provincies en ministeries.
350 m2 aan co-working space om elkaar te ontmoeten en samen te werken
Ook voor het ondernemerscollectief en haar Brouwers was het afgelopen jaar thuiswerken de norm. Samen ondernemen verliep tijdelijk vooral online, maar de verbinding bleef onverminderd sterk. In plaats van afwachten heeft De Brouwerij tijdens de lockdown dan ook flink geïnvesteerd. De co-working space in het Kabeldistrict in Delft werd uitgebreid naar 350 m2. En dat was hard nodig, want voor vele ondernemingen die zijn aangesloten bij De Brouwerij was het coronajaar een jaar van forse groei. “Samen staan we echt sterker, dat heeft dit jaar wel laten zien.”