Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteerde dat in het tweede kwartaal van 2020 consumenten 696 miljoen euro besteedden aan online aankopen bij Europese webwinkels. In het tweede kwartaal van 2020 lag het aantal bestedingen bij Nederlandse webshops zo’n 55% boven het aantal bestedingen in het jaar ervoor. De groei in de online retail is daarmee explosief te noemen. Mede door de huidige crisis verplaatsen steeds meer ondernemingen zich naar een online omgeving, waardoor ook het aantal webshops aanzienlijk is toegenomen in het afgelopen jaar.
Consumenten besteden meer online
Consumenten besteden steeds gemakkelijker hun geld online. Zo maakt het CBS bekend dat Nederlandse consumenten voor maarliefst 696 miljoen euro uitgegeven hebben in Europese webwinkels in het tweede kwartaal van 2020. Dit is 37% meer dan hetzelfde kwartaal in het jaar daarvoor. Uiteraard is hierbij een groot deel aangemoedigd door de huidige crisis en de daarbij geldende beperkingen. Hierdoor nam het aantal fysieke winkelbezoeken af en was winkelen op enkele momenten zelfs niet mogelijk. Ook verplaatsen veel organisaties hun assortiment naar een online omgeving, waardoor de aanschaf van favoriete producten via webwinkels voor consumenten gemakkelijker is. De digitalisering komt hierdoor in een stroomversnelling.
Grote groei in het aantal webshops
Ook het aanbod groeide aanzienlijk: het aantal webshops is in 2020 met 24% toegenomen meldde het CBS. Dit is een zeer explosieve groei binnen de sector. In totaal betekende dit namelijk 13.000 nieuwe webshops. Vooral in een jaar waarin vele organisaties in zwaar weer verkeerden, is een groei opvallend. Een deel van deze groei is door de huidige crisis aangemoedigd. Zo startte ook bestaande winkels een webshop op. De nieuwe webshops ontstaan volgens de Kamer van Koophandel (KVK) vooral in de sectoren fashion, non-food en huis- en tuinartikelen.
Online vindbaarheid essentieel voor bedrijven
Met die groeispurt die de digitalisering in een jaar tijd doormaakte en de groei in het aantal webshops, zijn online dynamieken verschoven. Zo is de concurrentie voor veel websites en webwinkels moordend. Gelukkig zijn er voor ondernemers relatief eenvoudige manieren om hun positie in een steeds meer verzadigde markt te verzekeren. Door bijvoorbeeld een website optimalisatie check weten organisaties snel hoe zij zich kunnen onderscheiden en hoger eindigen in de zoekresultaten. Hierdoor is het voor de consument eenvoudiger om online hun producten te vinden en aan te schaffen. De groei van de online branche stagneert dus nog lang niet.