Delft – De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel van station Delft Campus is vanaf 21 juni open. De tunnel is een van de bouwstenen van de complete vernieuwing van Delft Campus en is het eerste onderdeel van het grote project Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk-Rotterdam dat opgeleverd wordt.
Voor het eerst door de tunnel
Regiodirecteur van ProRail Helga Cuijpers fietste samen met Marc Rosier (portefeuillehouder ov-ontwikkeling van Metropoolregio Rotterdam Den Haag), Martina Huijsmans (wethouder Mobiliteit gemeente Delft) en Stephan Brandligt (gebiedswethouder Schieoevers en station Delft Campus) als eersten door de nieuwe tunnel. Ook studente Jessy van Eesteren van de TU Delft fietste mee. Studenten maken veel gebruik van dit station en daarom is ook Jessy erg blij met de komst van de tunnel: “Zo kunnen studenten makkelijker en sneller bij het station en hoeven we niet meer om te fietsen.”
Mooie eerste stap
Zo vindt Helga Cuijpers de tunnel een mooie eerste stap naar een compleet vernieuwd station Delft Campus. “De contouren van het eerste energieneutrale station in Nederland worden met de opening van deze onderdoorgang steeds zichtbaarder. Dit is ook het eerste grote project dat we opleveren door het harde werk van aannemer Strukton om meer treinen mogelijk te maken tussen Den Haag en Rotterdam. Daar zijn we trots op. Voor alle reizigers die straks gebruik gaan maken van deze treinen wordt het station met deze nieuwe onderdoorgang beter bereikbaar.”
Verbinding in het stationsgebied
De nieuwe tunnel is belangrijk voor de stad Delft. Het zorgt namelijk voor een makkelijke en een veilige verbinding tussen het stationsgebied, de campus van de Technische Universiteit Delft, het naastgelegen Schieoeversgebied en de wijken Tanthof en Voorhof. Zo onderstreept Martina Huijsmans, wethouder Mobiliteit bij de gemeente Delft, nogmaals het belang van de nieuwe tunnel voor de bereikbaarheid: “Met de fiets- en voetgangersonderdoorgang verbeteren we de bereikbaarheid van treinhalte Delft Campus voor zuidelijk Delft. Een mooie stap in een duurzaam bereikbare stad voor fietsers en voetgangers.”
Bereikbaarheid
“Door deze verbeterde bereikbaarheid draagt de tunnel bij aan de mobiliteitstransitie zoals vastgesteld in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040”. Stephan Brandligt, gebiedswethouder Schieoevers bij de gemeente Delft, blikt daarnaast vooruit op een mooi gebied: “Vandaag vieren we een mijlpaal voor de verdere ontwikkelingen op en rondom station Delft Campus. Het stationsgebied wordt een aantrekkelijke, levendige bestemming en verblijfsplek. Voetgangers en fietsers binnen Delft staan centraal en de wijken rond het gebied worden met elkaar verbonden. Dit gebied is een mooie en essentiële aanvulling op de gehele gebiedsontwikkeling Schieoevers.”
Snel ov in de regio
Ook de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is enthousiast en kijkt naar het belang van de tunnel voor snel openbaar vervoer in de regio. Marc Rosier, portefeuillehouder ov-ontwikkeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Deze tunnel verbindt wonen, werken en studeren. Het maakt deel uit van een bredere ambitie waar snel ov tussen Leiden en Dordrecht de ruggengraat van is. De universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam worden daardoor beter verbonden. We gaan ook bedrijven en woningen bouwen langs deze lijn. En die sluiten straks aan op goede en snelle metro- bus- en tramverbindingen in de hele metropoolregio. Zo versterken we elkaar in Zuid-Holland.”
Het eerste energieneutrale station
Eind 2019 ging de bouw van de onderdoorgang start. De kern van de constructie is een nieuw spoordek dat het dak van de onderdoorgang werd. In deze timelapse zie je hoe die op zijn plek werd geschoven. Eind 2021 is de hele stationsvernieuwing klaar en is Delft Campus het eerste energieneutrale treinstation van Nederland. Onder meer de liften, de ledverlichting en de kaartautomaten op het station werken dan op energie van het innovatieve dak dat volledig uit zonnepanelen zal bestaan.
PHS Rijswijk-Rotterdam
De stationsvernieuwing van Delft Campus maakt deel uit van PHS Rijswijk – Rotterdam. Met dit programma past ProRail het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Zo hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden. We voeren PHS Rijswijk – Rotterdam uit samen met vervoerders en in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.