Het schrijven van een webtekst lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo ingewikkeld, maar toch komt hier meer bij kijken dan je denkt. Het is van groot belang dat een webtekst goed geschreven wordt, omdat dit ervoor zorgt dat het makkelijk leesbaar is voor bezoekers, hun vragen direct beantwoord worden en vooral de aandacht trekken. Voor het schrijven van een goede webtekst zijn er een aantal regels die universeel zijn voor elke tekst die je schrijft, maar daarnaast zijn er ook specifieke punten waar je rekening mee kan houden bij het schrijven van goede webteksten.
Waardeer je publiek
Als je teksten gaat schrijven, is het belangrijk om je van tevoren af te vragen wie je doelgroep is. Wie wil je bereiken? Vaak sprake van meer dan één doelgroep. Je wilt alle doelgroepen aanspreken en daarnaast wil je ze ook nieuwsgierig houden. Als je de nieuwsgierigheid van je lezers kunt wekken zullen zij eerder terugkeren naar je website. Het is ook belangrijk om te onthouden dat lezers binnen een paar seconden beslissen of jouw website voor hen interessant is. Zorg dus dat de belangrijkste informatie kort en duidelijk bovenaan staat en werk van daaruit verder daar de details.
Wees toegankelijk
Het is belangrijk dat je toegankelijk bent in de breedste zin van het woord. Hierin is woordkeuze heel belangrijk. Gebruik geen moeilijke woorden en zorg dat de tekst makkelijk leesbaar is. Gebruik daarom ook geen vaktaal. Door gebruik te maken van een overzichtelijke lay-out, zorg je ervoor dat je website in één oogopslag overzichtelijk is. Dit doe je door opsommingen, kopjes en tussenkopjes en witruimtes te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk door je website scannen en snel een idee hebben van wat je te bieden hebt.
Meer dan webtekst alleen
Een webtekst die bestaat uit alleen maar tekst is voor mensen vaak niet interessant en dan haken ze snel af. Het toevoegen van een foto of een infographic zegt soms veel meer dan een lange tekst. Als je iets probeert uit te leggen komt dit in sommige gevallen beter tot uiting in een visuele weergave, wat ook sneller verwerkt wordt door de lezer. Toch kun je er ook met tekst voor zorgen dat dingen visueler worden voor je bezoekers. Door in je tekst iets te omschrijven door middel van meer details kan de lezer een beter beeld schetsen van bijvoorbeeld een product.