9.6 C
De Bilt

Coronacrisis versterkt samenwerking in zorg

Zoetermeer – Om ervoor te zorgen dat de zorg in Zoetermeer goed kan blijven functioneren onder alle uitdagende omstandigheden die de coronacrisis met zich meebrengt is in Zoetermeer een crisisteam opgericht. In dit team werken het Langeland Ziekenhuis, revalidatiecentrum Basalt, SGZ (namens de huisartsen), Fundis en de gemeente Zoetermeer samen. Hoewel de coronacrisis nog niet voorbij is, evalueerde het crisisteam Zoetermeer deze week de samenwerking.

Goede samenwerking afgedwongen door crisis

‘Een gezondheidscrisis die iedereen treft dwingt goede samenwerking in de zorg af’, zegt wethouder Ingeborg ter Laak van Zorg en Welzijn. ‘Wat je op de ene plek besluit heeft ook effect op andere plekken. Dit vraagt van alle zorgpartijen om over de eigen grenzen te kijken, met elkaar te communiceren en elkaar te helpen. Ik kan met trots zeggen dat dit in Zoetermeer goed gelukt is. Een open houding, de bereidheid om rekening te houden met elkaar en een kijkje in elkaars keuken nemen, het zorgde allemaal voor wederzijds begrip. Hierdoor konden we snel handelen.’

Schaarste

In het begin van de coronacrisis was er schaarste aan van alles, vooral beschermingsmiddelen zoals mondkapjes en schorten. Het crisisteam pakte dit samen aan. Iedere ochtend werden de voorraden bij alle instellingen in kaart gebracht en herverdeeld wanneer nodig. ‘Dat was spannend want we wisten niet wanneer er weer nieuwe voorraad kwam. Maar we lieten elkaar niet los’, zegt Joyce Weijs van het Langeland Ziekenhuis.

‘De verpleeghuizen ervaarden deze aanpak als enorme steun. Later toen het ziekenhuis zo vol raakte kon het ziekenhuis op diezelfde steun rekenen toen verpleegzorg, huisartsen en revalidatie patiënten overnamen. Hierdoor bleef het ziekenhuis tijdens de hele pandemie beschikbaar voor patiënten die acuut zorg nodig hadden, met en zonder corona.’

COVID-Huisartsenpost en COVID-Centrum

Toen er nog geen coronadashboards waren heeft het crisisteam vanuit alle organisaties de informatie gedeeld. ‘Zo was er voortdurend overzicht over het aantal patiënten in het ziekenhuis, thuis en in het verpleeghuis en konden pieken samen opgevangen worden’, licht Harry van den Hoeven van SGZ toe, ‘Daarnaast besloten we vroeg in de crisis tot het openen van een COVID-Huisartsenpost en een COVID-Centrum. Dat gaf rust en overzicht in de hectiek.’

Intensieve en loodzware periode

De goede samenwerking tijdens de coronacrisis nam niet weg dat het voor alle betrokken zorgorganisaties en hun medewerkers een intensieve periode is geweest die soms loodzwaar voelde. Want naast de zorg voor patiënten hadden medewerkers ook zorgen over de eigen gezondheid en de gezondheid van familie en dierbaren. Ook trof het coronavirus medewerkers zelf. ‘Het harde werken gaf weinig tijd om bij het verdriet stil te kunnen staan. Dat heeft veel impact gehad’, vertelt Miranda Schouten van Fundis, ‘Toch waren medewerkers bereid om zich vervolgens weer heel hard in te zetten.’

Reguliere zorg tijdens coronacrisis

Na ongeveer een half jaar kon naast de coronazorg ook de reguliere zorg steeds meer opgepakt worden. De coronacrisis is niet voorbij. Sterker nog, het aantal besmettingen neemt weer toe. Het crisisteam is daarom niet opgeheven. ‘We hopen allemaal dat het aantal ziekenhuis opnames laag blijft. Maar ook mensen die niet in het ziekenhuis terecht komen kunnen behoorlijk ziek worden van COVID-19 en ook langdurig klachten houden’, zegt Japhet van Abswoude van Basalt.

‘Daarom ook onze gezamenlijke oproep aan de inwoners van Zoetermeer: Laat je vaccineren, houd 1,5 meter afstand en heb je klachten, laat je testen en blijf thuis’, besluit wethouder Ter Laak, ‘Zo houden we samen het coronavirus onder controle en de zorg in Zoetermeer beschikbaar voor iedereen.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio