Steenbergen – De inwoners van de gemeente Steenbergen die gebruik maken van de Wmo beoordelen de kwaliteit van de ondersteuning die zij krijgen met een 8,4. Dit blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek.
WMO
De gemeente helpt vanuit de Wmo inwoners die dat nodig hebben met bijvoorbeeld huishoudelijke ondersteuning, vervoer, dagbesteding en hulpmiddelen. Koos Krook, wethouder zorg, is blij met de hoge waardering voor de Wmo-ondersteuning: “Net als vorig jaar gaven onze inwoners ons een mooie 8,4. Dat laat zien dat de inzet van onze Wmo collega’s bij Vraagwijzer wordt gewaardeerd. Natuurlijk gebruiken we de resultaten van het onderzoek om onze dienstverlening te blijven verbeteren.”
Doorlopend onderzoek
In opdracht van de gemeente Steenbergen voert onderzoeksbureau MAGIS vanaf 1 januari 2020 een doorlopend cliëntervaringsonderzoek uit. De resultaten gaan over het jaar 2020. In totaal zijn er toen 384 cliënten aangeschreven en 241 afgeronde vragenlijst ingevuld. In de vragenlijst komt een aantal thema’s aan bod:
- Contact met de medewerkers van Vraagwijzer
- Kwaliteit van de ondersteuning
- Effect van de ondersteuning
Tevredenheid 2020 vergelijkbaar met 2019
Uit het rapport blijkt dat inwoners over het algemeen tevreden zijn over de Wmo-ondersteuning. De resultaten over 2020 zijn vergelijkbaar met die van 2019. Cliënten zijn tevreden over hoe naar hen geluisterd is en de helderheid van de informatie (ruim 90% van de cliënten). Ruim 90% van de cliënten is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning.
Het uiteindelijke doel van de Wmo-ondersteuning is dat deze bijdraagt aan een betere kwaliteit van leven. Ruim 80% van de cliënten ervaart dit ook, 18% beantwoordt deze vraag met ‘neutraal’ en 2% ervaart deze verbetering niet.
Aanbeveling
Het adviesbureau beveelt de gemeente aan om na te gaan of cliënten tijdens het gesprek behoefte hebben aan hulp van familie, vrienden en/of een cliëntondersteuner. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 28% van de cliënten niet wist dat dit mogelijk was.