Zaltbommel – Ongewenst vrachtwagenverkeer uit de woonomgeving in Kerkwijk en Bruchem te verminderen: dat is het doel van het ontwerp met verkeersmaatregelen dat samen met een vertegenwoordiging van inwoners, tuinders en vervoerders door de gemeente Zaltbommel en het Projectbureau Herstructurering Tuinbouw Bommelerwaard (PHTB) is uitgewerkt. De borden met de nieuwe route voor het vrachtwagenverkeer worden op dit moment geplaatst.
Van onveilige situaties naar een veilige voorkeursroute
Dagelijks rijden er veel vrachtwagens door de bewoonde gebieden in Kerkwijk en Bruchem naar de bloemenkassen. De route gaat langs een basisschool en voetbalclub. Deze situatie is zeer onveilig voor schoolgaande kinderen en inwoners. De nieuwe voorkeursroute zorgt voor nieuwe maatregelen waardoor de verkeerveiligheid wordt verbeterd. Daarnaast voorkomen we hiermee onnodige overlast in de woonomgeving van Kerkwijk en Bruchum.
Nieuwe route voor vrachtwagens
De nieuwe verkeersmaatregelen gaan deze week in en bestaan uit verbodsborden voor vrachtwagens in de kernen, wegversmallingen met drempels en een andere route voor vrachtverkeer (verduidelijkt door routeborden). Daarnaast zullen de tuinders en vervoerders hun chauffeurs informeren over de juiste route. De vervoerders accepteren dat ze soms dan om moeten rijden naar hun bestemming.
De voorkeursroute voor het zware verkeer gaat via de Viaductweg. Deze week worden de verkeersborden geplaatst. De wegversmallingen en routeborden op de provinciale (N-)wegen volgen na de zomer.
Leefbaarheid
Het PHTB zet zich in om een duurzame inpassing van de tuinbouw in de Bommelerwaard te realiseren. Toekomstperspectief voor tuinders, landschap en leefbaarheid staan daarbij centraal. Aan elk van deze pijlers zijn uitvoeringsprogramma’s en projecten gekoppeld. Op het gebied van leefbaarheid zijn in de Bommelerwaard de afgelopen jaren al diverse verkeersprojecten uitgevoerd. Denk daarbij aan het verbreden van wegen, het aanleggen van (snelheid remmende) versmallingen en drempels en de aanleg van ‘vrij liggende’ fietspaden langs drukke wegen.