6.2 C
De Bilt

Droogladingschepen bij Werkeiland vormen geen gevaar voor omwonenden

Lelystad – In Lelystad zijn drie schepen aangemeerd die als lading tarwe vervoeren. Om ongedierte uit de tarwe te houden zijn er fosfine tabletten aan toegevoegd. Uit eerdere metingen bleek dat de waarden te hoog waren en vanuit de arbeidsinspectie (ISZW) is toen ingegrepen. De hoge waarden waren gevaarlijk voor de mensen op de boot en voor de mensen die direct met de lading in aanraking komen bij het lossen. Maar inmiddels zijn deze waarden sterk gedaald. De schepen blijven tijdelijk aan de kade bij Hebo Maritiemservice liggen, totdat bekend is naar welke overslaghaven zij kunnen gaan. De overslag vindt niet plaats in Lelystad.

Geen gevaar voor omwonenden

De brandweer gaf aan dat de gemeten waarden inmiddels veel lager zijn. Op het dek en in het ruim zijn geen waarden gemeten. Alleen in de tarwe zijn nog waarden van fosfine gemeten. Deze stof blijft in de tarwe zolang er niet in geroerd wordt. Het ruim blijft gesloten, zodat er geen gassen vrijkomen. Naarmate de tijd vordert verdwijnt de fosfine vanzelf. Er is geen sprake van gevaar voor omwonenden. Er is nooit sprake geweest van explosiegevaar.

Ook gemeente onaangenaam verrast

Wethouder David de Vreede: “Ook ik was onaangenaam verrast door de komst van deze schepen. Nu er echter uit de metingen blijkt dat er geen gevaar is voor de omwonenden kunnen deze schepen hier tijdelijk blijven. Waarbij ik wel wil opmerken dat ik het wenselijk vind dat ze na een paar dagen weer vertrekken. En ik vind het jammer dat er niet eerder over gecommuniceerd was, dan had ook de communicatie richting de omroep en de omwonenden kunnen plaatsvinden. Dan waren zij niet zo ongerust geweest.”

Waarom tijdelijk stallen in Lelystad?

Op de locatie IJsseloog was het niet toegestaan om de lading over te hevelen naar een ander schip. Bovendien was de ruimte daar nodig voor schepen die slib vervoeren, dus moesten de schepen daar weg. Voor locatie Lelystad is gekozen, omdat Hebo Maritiemservice hier een locatie heeft waar deze gecertificeerde schepen mogen aanmeren. En omdat de meetwaarden buiten het ruim van de schepen nul is, bestaat er geen gevaar voor de omgeving.

Omwonenden niet geïnformeerd

Tijdens het proces om een oplossing te zoeken voor de schepen met de te hoge waarden van fosfine in het ruim is vergeten om de gemeente en de omwonenden te informeren. De directeur van Hebo Maritiemservice Anne Wiebbe Bonsink heeft hiervoor zijn excuses aangeboden. Er waren wel gesprekken met de inspectie SZW, Rijkswaterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T), maar deze gingen vooral over het zoeken naar een oplossing voor de schepen. Tijdens het zoeken naar een oplossing hebben ook de landelijke diensten er niet aan gedacht om de gemeente te informeren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio