2.9 C
De Bilt

Zonder auto kom je nergens in de Krimpenerwaard! Leefbaar gaat voor goed OV

Krimpenerwaard – Volgens Tjeerd de Wijs van Leefbaar Krimpenerwaard zijn inwoners geheel of gedeeltelijk afhankelijk van een auto, mede door het matige openbaar vervoer.  “De inwoners van de Krimpenerwaard willen vaak wel anders, maar er wordt niet echt een milieuvriendelijk alternatief geboden. Daarnaast worden de kosten voor een auto voor sommige inwoners gewoon te zwaar om te dragen.”

Openbaar Vervoer is geen luxe, maar noodzaak

De nummer 3 van de lijst van Leefbaar, wil duidelijk maken dat openbaar vervoer niet als een luxe gezien mag worden, maar een noodzaak is. “Zeker in een gemeente waarin de kernen zo ver uit elkaar liggen, maar toch verbonden horen te zijn.”

De praktijk

Anette Kouwenberg, nummer twee bij Leefbaar Krimpenerwaard, ziet het bij haar eigen kinderen. “Willen zij van de Lage Weg in Ouderkerk aan den IJssel naar de Hoofdstraat in Krimpen aan den Lek, dan kost dat ritje van nog geen 11 km hun 70 minuten met het OV en 9 euro voor een retourtje. Dan pak je toch liever de auto als je die mogelijkheid hebt”, zegt ze begrijpend. “Een goed openbaar vervoer, met vlotte verbindingen tussen de kernen is daarom van groot belang. Ook voor ouderen, of mensen die geen geld voor een auto hebben, moet dit worden aangepakt.”

Niet de bal bij de inwoners leggen

Helaas laat de huidige, verantwoordelijke wethouder van D66 de bal liggen, vindt Leefbaar Krimpenerwaard. “Met als enige antwoord: ‘er is geen geld en ik heb geen oplossing’ leg je het probleem veel te makkelijk bij de inwoners. Dit moeten we gewoon regelen. Linksom of rechtsom!”, laten de twee Leefbaren weten.

Oplossingen

“Als Leefbaar denken we graag praktisch en in oplossingen. Daarom willen wij voldoende P&R’s realiseren en gebruik van voldoende deelscooters en deelauto’s mogelijk maken. Hierbij moet er voor beide vervoersmogelijkheden wel duidelijke parkeervakken komen in de kernen.”

Regio ontsluiten

Om de regio te ontsluiten en beter aan te sluiten op andere regio’s, ziet Leefbaar Krimpenerwaard grote mogelijkheden voor bruggen die zijn ingericht voor fietsen en openbaar vervoer. Uiteraard kunnen hulpdiensten hier dan ook gebruik van maken.

Hiermee komt er ontsluiting van de Krimpenerwaard en betere aansluiting met de Alblasserwaard, Ridderkerk en Nieuwerkerk aan den IJssel. Een autobrug legt volgens Leefbaar Krimpenerwaard een te grote druk op de N210, waar nu al teveel en te zwaar verkeer overheen rijdt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio