23.1 C
De Bilt

Zeevrachttarieven drijven prijs tuinmeubelen fors op

Sinds het uitbreken van de covid-pandemie zijn de markten wereldwijd geconfronteerd met hogere tarieven op vrijwel alle fronten. Met name de gesloten fabrieken in China en de daardoor drastisch teruggeschroefde productie heeft grote gevolgen voor de hele supply chain gehad.

Importprijzen vanuit China

De afgelopen maanden zijn de importprijzen van zeevracht vanuit China naar Europa dan ook tot ongekende hoogten gestegen, vooral dankzij het grote tekort aan zeecontainers. De gemiddelde prijzen van containers uit China, liggen inmiddels vier tot vijf keer zo hoog als voorheen. Tegelijkertijd konden de schepen die wel uit China vertrokken niet volledig volgeladen worden, omdat er in Europa al weer vracht klaarstond. Schattingen lopen uiteen, maar er wordt uitgegaan van slechts 50% capaciteit, waardoor de toch al kleine marges voor rederijen volledig verdampten.

Zware gevolgen voor industrie en retail

De Nederlandse industrie en retail hebben hier zware gevolgen van ondervonden die we nog nooit op deze schaal hebben gezien. De verwachting is bovendien dat de transportprijzen nooit meer terug zullen komen op het pre-pandemie niveau. Aangezien een groot deel van de tuinmeubelen in Nederland, gemaakt worden in China en Indonesië, heeft ook de Nederlandse tuinmeubelen-branche direct te maken met deze extreme transporttarieven.

Ruimte in containers duurder

Tuinmeubelen zijn relatief grote producten, waarvan er maar een beperkt aantal in een container past. Dit heeft tot gevolg dat een kostenstijging van een container maar over een beperkt aantal producten verdeeld kan worden.
Alexander Latour van Latour Tuinmeubelen: ‘Door de extreme prijsstijging van de transportkosten in combinatie met de hoger geprijsde grondstoffen verwachten we dat de prijzen van tuinmeubelen volgend jaar gemiddeld met 15% zullen stijgen.’

Online aankopen gestegen

Na de eerste covid-golf in China werd er in Maart 2020 weer op volle kracht geproduceerd, hierdoor konden de ontstane tekorten relatief snel worden weggewerkt. Echter kwam het covid-virus toen ook in Europa op stoom, wat resulteerde in een lichte daling van het consumentenvertrouwen, maar tegelijkertijd een enorme stijging van online-aankopen. Met name ouderen zijn veel meer online-aankopen gaan doen in deze periode.

Zeevrachttarieven

Door de grote vraag, zagen retailers zich gedwongen hun voorraden bij te vullen, wat weer resulteerde in een grote vraag naar containertransport. Dit viel ook nog samen met de reguliere consumptiepiek van het derde kwartaal. Dit alles bij elkaar zorgde voor een toename van zeevrachttarieven van 150% in zeer korte tijd. De vraag was zelfs zo groot dat een aantal stilgelegde schepen weer werden geactiveerd.

Tekorten aan containers

De routes naar Amerika zijn doorgaans de routes waar de hoogste tarieven worden gehanteerd. Hierdoor hebben de Aziatische expediteurs de meeste containers die nog wel beschikbaar zijn, gereserveerd voor die specifieke routes.
De export van containers vanuit Amerika terug naar China is echter beperkt gebleven door de vele heftige uitbraken van covid in de met name de Verenigde Staten. Veel fabrieken, warehouses en logistieke activiteit liggen hierdoor deels of volledig stil. Hierdoor ontstaan er wederom grote tekorten aan containers in China.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio