10.7 C
De Bilt

Gemeente start verkeersveiligheidscampagne Weg Onderweg

Eindhoven – Een verleiding die veel jongeren niet kunnen weerstaan in het verkeer: het gebruik van hun telefoon tijdens het fietsen. Maar wanneer je afgeleid bent, is de kans op een ongeval 6 keer groter. Om jongeren daarvan bewust te maken, lanceerden influencer KORTHOM (Thomas Brok) en wethouder Monique List (Mobiliteit) vrijdag 11 maart op het Eckart College de campagne ‘Weg Onderweg’.

Leerlingen konden met een 3D-Afleiding Bike van RYD ervaren wat het effect is van het gebruik van de telefoon. Daarnaast werd de kennis van de leerlingen op het gebied van verkeersveiligheid getest door middel van een quiz.

“ohh, een ongeluk overkomt mij niet…”

Overschatten van jezelf en onderschatten van serieus gevaar op de weg

Tijdens de kick-off met klas mavo 3B van ’t Eckart benadrukte wethouder Monique List het belang van de campagne: “Mensen denken vaak: ‘ik kan dat wel, een ongeluk overkomt mij niet’. Maar de cijfers bewijzen het tegenovergestelde; nog veel te vaak gebeuren er ongelukken door het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets.” Daarna konden leerlingen met behulp van een VR-bril op de 3D-Afleiding Bike van RYD ervaren wat de risico’s en gevolgen zijn die afleiding tijdens het fietsen veroorzaakt.

Zelf de risico's ervaren met een VR-bril op een fiets
Zelf de risico’s ervaren met een VR-bril op een fiets – Foto gemeente Eindhoven

Afleiding maakt je kwetsbaar in het verkeer

Samen met Thomas Brok vertelde wijkagent Ronald Vinck over de gevolgen van afleiding onderweg: “Ik zie op dagelijkse basis mensen die niet hun aandacht op het verkeer hebben. Alleen onderweg hierheen zag ik al 3 mensen die gebruik maakten van hun telefoon op de fiets. Maar het wordt steeds drukker in Eindhoven, en een ongeluk zit in een klein hoekje. Je bent toch snel geneigd om even te kijken; dan mis je het rode verkeerslicht en mis je de auto die van rechts komt. Iedere dag gebeurt dit helaas weer.”

De gevolgen van afleiding in het verkeer hebben de leerlingen gemerkt, zo bleek uit hun verhalen: “Zelf ben ik eens flink gevallen van de fiets, mijn tanden waren zelfs afgebroken”, aldus een leerling.

Hoe doe jij je telefoon weg onderweg?

De kick-off was de aftrap van een bredere online campagne gericht op Eindhovense jongeren van 14 tot 18 jaar. Jongeren worden opgeroepen op een leuke en creatieve manier te laten zien hoe zij hun telefoon #wegonderweg doen. De leukste en meest creatieve inzending wordt door middel van een postercampagne door heel Eindhoven getoond. De winnaar wordt op donderdag 31 maart bekendgemaakt op het Instagramaccount van de Gemeente Eindhoven: @gemeente_eindhoven.

Over de campagne

Weg Onderweg is een initiatief van gemeente Eindhoven. Met de campagne ‘Samen maken we Eindhoven veilig’ willen we laten zien wat Eindhovenaren zelf kunnen doen om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Weg Onderweg is ook onderdeel van de landelijke MONO-campagne. MONO staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor: met één ding bezig zijn. Als je rijdt, houd je je aandacht op één ding en dat is het verkeer. MONO is ongestoord onderweg zijn, zonder afleiding van appjes of social media.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio