Er wordt al lang gewerkt aan het maatregelenpakket Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Boxtel. De huidige complexe situatie van spoor- en wegverkeer bij de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat zorgt al jaren voor leefbaarheids- en veiligheidsknelpunten. Dit komt onder andere door de grote hoeveelheid treinen en dat aantal neemt alleen maar toe. Dat is nodig om de reizigersgroei op te vangen en de bereikbaarheid te verbeteren. Hiervoor zijn meer intercity’s en sprinters nodig. Tegelijkertijd is het streven dat het aantal goederentreinen rond 2030 op de Brabantroute vermindert en meer goederenverkeer via de Betuweroute loopt.
Bestuursovereenkomst
De gemeente Boxtel, de Rijksoverheid en de provincie Noord-Brabant hebben tegen die achtergrond daarom een integraal maatregelenpakket vastgesteld en werken samen aan het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in Boxtel. Deze afspraken zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst (2015). Door onder meer de vertraging en de prijsstijgingen ontstaat een tekort op het totale Maatregelenpakket. Dit heeft geen consequenties voor de prioritaire projecten binnen het Maatregelenpakket PHS Boxtel. Partijen bekijken samen wat de gevolgen zijn voor de andere deelprojecten.
Het maatregelenpakket PHS Boxtel
Het maatregelenpakket bestaat uit vijf deelprojecten. De sluiting van de dubbele overweg (1) en de aanleg van Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK) (2) zijn de twee prioritaire deelprojecten. De andere projecten zijn de verkeersmaatregelen/aansluiting Tongeren (3), de capaciteitsverbreding van de Keulsebaan (4) en de Fietsonderdoorgang Tongersestraat (5).
Tekort
Door de wijzigende stikstofregelgeving liep het programma vertraging op. Deze uitloop en de almaar optredende prijsstijgingen veroorzaken een financieel tekort van circa 18 mln. De samenwerkende partijen hebben geen budget beschikbaar om dit tekort op te vangen. Daardoor is niet zeker of alle deelprojecten gerealiseerd kunnen worden op de manier zoals eerder is afgesproken. Samen onderzoeken de partijen hoe te komen tot een integrale oplossing met inachtneming van de afspraken uit de bestuursovereenkomst.
Voorbereiding voortgezet
De voorbereiding van de deelprojecten gaat ondertussen door om zo verdere vertraging te voorkomen. Ook weten we dat tenminste de prioritaire projecten gerealiseerd kunnen worden binnen het beschikbare budget. We werken ernaar toe dat deze prioritaire projecten eind 2024 gerealiseerd zijn, conform bestuurlijke afspraken. Voortgang in de besluitvorming, zoals over het bestemmingsplan VLK in juli 2022, is hierin noodzakelijk.
Maatregelenpakket
Na de zomer vindt er een integrale afweging plaats over het maatregelenpakket in relatie tot het geconstateerde tekort, zowel binnen de gemeenteraad als in overleg met de partners. De komende maanden worden oplossingsrichtingen uitgewerkt. Dit najaar leggen we deze volgens planning aan de gemeenteraad voor en we werken toe naar een besluit van de samenwerkingspartners eind dit jaar.
Voortgang
In juli ligt een aantal besluiten voor aan de gemeenteraad: het vaststellen van bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en start van de administratieve onteigeningsprocedure. Deze besluiten blijven relevant om de uitvoering van de huidige projecten te kunnen voortzetten en te voldoen aan de afspraken binnen de bestuursovereenkomst. Het zijn besluiten die niet onomkeerbaar, maar wel nodig zijn.
Gevolgen drukte op spoor
Om de gevolgen van het toenemende gebruik van het spoor te kunnen opvangen is sluiting van de dubbele overweg en uitvoering van daaraan gerelateerde projecten noodzakelijk. Om de projectvoorbereiding efficiënt door te kunnen zetten en vertraging op een later moment te voorkomen, worden daarom ook de besluiten voor de start van administratieve onteigening voor de Keulsebaan en fietsonderdoorgang in juli aan de gemeenteraad voorgelegd.