Gasselte – Het Gasselterveld en ’t Nije Hemelriek worden in Drenthe en ver daarbuiten geroemd om het heldere water, het tropisch witte zand en de prachtige omgeving. Ook dit jaar wisten duizenden badgasten hun weg te vinden naar de populaire zwemplassen. Vanaf 1 oktober gaan de slagbomen van het betaald parkeren bebied weer open: einde van het seizoen. Boswachter Linde Veldhoen van Staatsbosbeheer blikt terug op een geslaagde zomer.
Dat was me de zomer wel…
“Nou en of! Met meer dan 100 warme dagen en een hittegolf die wel 10 dagen duurde was het het warmste seizoen sinds we de zwemplas bij het Gasselterveld openden. Natuurlijk zochten dus veel mensen verkoeling. Op twee dagen was het zo druk dat alle parkeerplaatsen vol waren.”
In eerdere jaren leidden warme dagen nog wel eens tot chaos. Daar leek dit jaar geen sprake van.
“Samen met de provincie en de gemeente Aa en Hunze nam Staatsbosbeheer de afgelopen jaren maatregelen om het verkeer op drukke dagen beter te regelen. Vorig jaar zorgden we al voor extra toezicht en betere informatie. Voor de drukke dagen regelden we extra toiletten en fietsenstallingen. Omdat veel bezoekers met de auto komen, voerden we parkeerverboden op de toegangswegen in en we verhoogden het aantal parkeerplaatsen. Bezoekers moesten vanaf dit jaar voor het eerst betalen voor het parkeren. En met acties probeerden we mensen uit de omgeving te verleiden met de fiets te komen. Al die maatregelen zorgden ervoor dat de bezoekersstromen goed geregeld werden. Chaos bleef gelukkig uit.”
Bezoekers moesten voor het eerst betalen voor het parkeren. Wat waren de reacties?
“Aan het begin was het voor iedereen wennen, ook voor ons. Het betaald parkerensysteem kampte met kinderziektes, en er was soms verwarring bij bezoekers over hoe alles werkte. Bovendien werden we een aantal keer geconfronteerd met vandalisme. Op een paar momenten stonden mensen in de file om eruit te kunnen, heel vervelend. Daar zit je na een gezellige dag zwemmen en zonnen echt niet op te wachten. In gesprek met bezoekers brachten we in kaart wat we moesten aanpassen.
De meeste punten hebben we met een paar kleine ingrepen gelukkig snel kunnen oplossen. Zo hebben we tijdens drukke dagen en in de weekenden extra mensen ingezet om bezoekers uitleg en hulp te bieden. Ook hebben we een wifi-toegangspunt geplaatst om het internetbereik voor online betalen te verbeteren. Deze verbeteringen werden merkbaar gewaardeerd. Het positieve gevoel overheerst en wij gaan deze winter alle voorbereidingen treffen die we kunnen voor een zorgeloos zwem- en betaalseizoen in 2023.”
Waar gaat het parkeergeld naar toe?
“Ik heb sommige bezoekers wel horen zeggen: ‘dat is lekker verdiend voor Staatsbosbeheer’. Niets is minder waar; het parkeergeld wordt direct aan de zwemlocatie besteed. Van het parkeergeld kunnen we in het zwemseizoen verkeersregelaars inzetten, het vele afval afvoeren, de toiletunit huren en schoonhouden, vernielingen repareren, noem maar op. Dat moet allemaal betaald worden. Het is fijn dat het parkeergeld die kosten verzacht.”
En dan was er nog een nieuwe kiosk.
“De pop-up kiosk ‘Strand 34’ stond deze zomer als proef bij de zwemplas. Bezoekers konden er terecht voor eten en drinken en tegelijkertijd hield uitbaatster Siska Kanninga een oogje in het zeil. Ook hield ze samen met alle betrokken organisaties een speciale actie: wie op de fiets kwam, kreeg op bepaalde dagen een gratis ijsje. Bezoekers reageerden positief op de komst van de kiosk, en wij waren ook erg blij met de samenwerking.”
Andere jaren bleef er na warme dagen veel rommel achter. Zag je dat dit jaar ook?
“De zwemplas lag er dit jaar opvallend schoon bij, ondanks de grote drukte. We ruimden het strand steeds zoveel mogelijk tussendoor op. Op piekmomenten was dat soms lastig. Ik heb mij verbaasd over wat er tussen vuilnis lag; van opblaasflamingo’s tot statiegeldflessen. Je zou toch denken dat je die liever weer mee naar huis neemt. Siska Kanninga van de kiosk heeft enorm geholpen met het schoonhouden van het strand. Zij ruimde meerdere keren per dag op en ze hield maandelijks een schoonmaakevenement. En er waren mooie initiatieven vanuit de omgeving om mee te helpen opruimen, zoals laatst nog tijdens de World Clean Up Day. Geweldig hoe mensen zich belangeloos inzetten voor hun omgeving.”
Hoe gaat het nu verder?
“Staatsbosbeheer kijkt samen met de provincie en de gemeente Aa en Hunze terug op een druk, maar geslaagd seizoen. Alles wat we deze zomer hebben geleerd, nemen we mee naar volgend jaar. Ook gaan we samen verder met de ontwikkeling van het gebied. Zo gaan we deze winter aan de slag met het fietspad langs de Bosweg, die over een groot deel wordt verbreed. Over deze en andere aanpassingen hielden we in december 2021 al een informatieavond, deze kun je nog terugkijken op de website van de gemeente Aa en Hunze.”