Apeldoorn – Slechts enkele maanden na de introductie van de verantwoorde vendingmachine, de Food&Drinks2Smile, zijn de eerste plaatsingen al een feit. Diverse middelbare scholen maar ook leisure, winkelcentra en retail hebben zich aangemeld voor een plaatsing.
Volgens het Voedingscentrum willen steeds meer organisaties een verantwoorder aanbod in drinken en eten voor hun personeel, bezoekers of leerlingen. Met een verantwoord alternatief maak je van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze, zo vindt ook de Apenheul.
Uniek concept
Food&Drinks2Smile is de kwaliteit van een machine van Vendingland, de bewustere frisdranken van Vrumona en Free From snoep, koek en snacks van Food2Smile. Bijna het hele assortiment blijft <110 calorieën per eenheid en volgt daarmee de richtlijnen van het Voedingscentrum. Maar de verantwoorde vendingmachine gaat nog verder; in de producten van de vendingmachine vind je geen slechte rode E-nummers zoals Aspartaam. Daarnaast bevatten de producten geen toegevoegde suikers, zijn ze laag in calorieën en vet en vaak geen lactose, gluten of gelatine. Daarmee is dit concept uniek in Nederland.
Apenheul bijt spits af
De Apenheul beet het spits af, zij plaatste als eerste Dierenpark de Food&Drinks2Smile. Sybren Muijs, Hoofd Operationele Zaken Stichting Apenheul zegt hierover: “Wij hebben gekozen voor de gezonde vendingmachine van Food&Drinks2Smile, omdat dit concept goed aansluit bij de missie van Stichting Apenheul. In Apenheul willen we liefde voor dieren en natuur stimuleren bij onze bezoekers. We maken daarom bewuste keuzes die beter zijn voor het milieu én gezonder voor mens en dier. Ons horeca-assortiment bevat verschillende biologische producten of gezonde alternatieven. We zijn actief lid van de taskforce ‘Gezond uit’ die zich hard maakt voor gezonde(re) voeding tijdens een dagje uit. Ook hebben we het speciale lesprogramma ‘Apentrots’ opgezet met als doel om kinderen te laten zien dat bewegen leuk is en dat gezond én lekker eten heel goed samen gaan. De gezonde vendingmachine van Food&Drinks2Smile past dus helemaal bij de visie van Apenheul om een bewuste leefstijl na te streven.”
Aanbod attractieparken en dierenparken schiet te kort
Uit onderzoek dat adviesbureau Schuttelaar & Partners heeft uitgevoerd in 31 attractieparken en dierentuinen, blijkt dat 75% van de consumenten het een goed idee vindt als dagattracties meer gezonde producten zouden promoten. Vooral kinderen komen er nu bekaaid af. Slechts één op de vijf attracties biedt een gezonde verrassing voor kinderen. Op de menukaarten prijken vooral veel vette, zoute en zoete lekkernijen. Hierdoor gaan ook veel daggasten hun eigen eten en drinken van huis meenemen. Een gemiste omzet, aldus Schuttelaar & Partners. Van de 31 onderzochte parken was de Apenheul met nog enkele andere parken één van de best scorende, het is dan ook niet voor niets dat zij kozen voor de Food&Drinks2Smile.
Met de Food&Drinks2Smile willen de initiatiefnemers een zo breed mogelijke groep bereiken die dankzij de Food&Drinks2Smile 24 uur per dag, ‘out of home’, een bewuste keuze kan maken.