Enschede – Wie kan beter bepalen of de brieven van de gemeente duidelijk is, dan de ontvanger zelf? Op www.stemvanenschede.nl/datkanbeter plaatst de gemeente Enschede elke 4 weken een nieuwe brief. Deze brief zou begrijpelijk moeten zijn voor de meeste inwoners. Om te toetsen of de nieuwe teksten écht beter zijn dan voorheen, kunnen inwoners hier aangeven wat zij van de brief vinden. Na 4 weken wordt de brief herschreven en plaatst de gemeente de definitieve versie online.
Afgelopen week begon de landelijke campagne ‘Duidelijk.’
De campagne spoort overheden aan werk te maken van begrijpelijke communicatie. Voor een derde van alle Nederlanders is informatie van de overheid lastig te begrijpen, zo blijkt uit onderzoek naar overheidsdienstverlening. Voor laagopgeleiden is dat bijna twee derde. Mensen komen daardoor in problemen, bijvoorbeeld doordat ze niet goed doorhebben dat ze iets moeten betalen, of toeslagen of een uitkering mislopen.
Gemeente Enschede maakt werk van haar teksten
In oktober 2018 tekende wethouder Niels van den Berg namens gemeente Enschede de Direct Duidelijk Deal. De deal geldt als een afspraak, die collega’s scherp moet houden en moet motiveren. De gemeente schrijft sindsdien de brieven zoveel mogelijk in begrijpelijke taal. Ook de website is onderhanden genomen. Op deze manier is de boodschap voor de ontvanger veel duidelijker.
Je kunt ook rechtstreeks onduidelijkheden melden
De gemeente nodigt ook uit om contact op te nemen over andere brieven die niet duidelijk zijn. Dit kan via het e-mailadres directduidelijk@enschede.nl