Maandag 31 oktober was er een geslaagde ‘AAN in het donker’- fietsverlichtingsactie in Wageningen. Het campagneteam stond bij Campus Plaza, Junushoff, het 5 mei plein en de parkeerplaats bij de korfbalvereniging. Er waren leuke gesprekken met fietsers over het belang van goede fietsverlichting. Vaste verlichting is daarbij de norm.
Kans op een nieuwe fiets
Wie goede fietsverlichting aan had maakte kans op een gloednieuwe fiets. Fietsers zonder fietsverlichting konden ter plekke hun verlichting laten repareren of kregen een oplaadbaar fietslampje om toch veilig thuis te komen. Aan het eind van de avond mocht wethouder Erik-Jan Bijleveld de fietsprijs overhandigen. Wethouder Bijleveld: “Fietsen is gezond en duurzaam. Op deze donkere avonden is het extra belangrijk dat je als fietser goed zichtbaar bent. Mooi om te zien dat deze actie zo’n succes is.”
Fiets mét licht
Iedereen weet dat fietsen mét licht veel veiliger is dan zonder. Het is zelfs zo dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een fietsongeval met bijna 20% afneemt als je goede fietsverlichting hebt. Steeds meer fietsers hebben goede verlichting, maar jongeren kunnen dit nog wel wat beter doen. Van de 12- tot en 24-jarigen heeft slechts de helft werkende fietsverlichting. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar hebben vaak wel een licht, maar vergeten om het aan te zetten. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben meestal geen werkende verlichting, repareren die niet en nemen ook geen vervangende lampjes mee.
Waarom juist nu?
Nu het weer eerder en langer donker is, is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan goede fietsverlichting. Want zichtbaar zijn in het verkeer is belangrijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van een ander. Met deze campagne herinneren we jongeren eraan om hun fietsverlichting, zeker in deze periode, op orde te hebben. Zodat zij én anderen veilig thuiskomen.
28 straatacties
In totaal zijn er de komende maanden 28 straatacties in Gelderland en Overijssel. Na de actie spoot het campagneteam de (tijdelijke) tags van de ANWB op de grond met de boodschap ‘Zet je licht aan!’. Om zo fietsers ook na de actie te herinneren aan het belang van goede fietsverlichting. Naast de straatacties gaat het campagneteam in beide provincies bij 35 scholen van het voorgezet onderwijs langs en delen ze promotiedozen met fietsverlichting uit aan onder andere (sport)verenigingen, clubs, studentenverenigingen en scholen.
De campagne is van de provincies Gelderland en Overijssel en in samenwerking met verschillende gemeenten en onderwijsinstellingen. De campagne loopt tot eind 2022. Ook de sociale media verspreiden de boodschap. Deel je bericht met #aaninhetdonker en volg de campagne op Instagram via aan.in.het.donker.