Donderdag 21 september opende HEMA onder grote belangstelling haar eerste flagshipstore van Nederland, in Tilburg. De eerste HEMA nieuwe stijl staat niet voor niets in Tilburg. “Het is indrukwekkend hoe gemeente en projectontwikkelaars samen investeren in vernieuwing van het stadscentrum” zegt Tico Schneider, directeur Nederland bij Hema. “Een voorbeeld voor andere steden”.
HEMA kiest ook voor Tilburg omdat de inwoners een goede afspiegeling vormen van de Nederlandse bevolking. Studenten en ‘echte Tilburgers’ (denk Roy Donders) leven hier naast en met elkaar. “Dat past bij Hema”, zegt Schneider, “want Hema is er voor iedereen.”
De flagshipstore van De Hollandse Eenhiedsprijzen Maatschappij Amsterdam opende donderdag tegelijk met o.a. Hudson’s Bay. Ook andere grote ketens als Primark en Decathlon vestigen zich in Tilburg. “Door de diversiteit van het winkelaanbod heeft de stad een aantrekkelijk vestigingsklimaat”, zegt Schneider.
Innovatie in winkelen
Schneider, tot dit voorjaar head of e-commerce bij HEMA, prijst de investeringen die gemeente en vastgoedfonds Wereldhave deden in het centrum van Tilburg. “Ondanks het toenemend aantal online aankopen, is voor innovatie in winkelen altijd ruimte.”
De Hollandse Eenhiedsprijzen Maatschappij Amsterdam bevindt zich in Tilburgs belangrijkste winkelstraat: de Heuvelstraat. Twee nieuwe passages verbinden de voor- en achterkant van het warenhuis met andere winkelgebieden. Zo ontstaat een ladderstructuur oftewel verschillende ‘winkelrondjes’. Schneider: “Deze doorbraken maken van het centrum een echt stadshart.” Het kernwinkelgebied wordt compacter, functioneler en beter herkenbaar. Het verblijfsklimaat krijgt hierdoor een grote impuls. Hoewel een nieuwe verbinding wordt gemaakt, vindt geen uitbreiding van het bestaande m2 winkeloppervlak plaats.
Succes in Tilburg goede indicator
In het nieuwe HEMA-concept heeft de directeur alle vertrouwen. “Er staat een prachtige formule. Dit is de mooiste HEMA van Nederland.” Succes in Tilburg is bovendien een goede indicator voor succes in de rest van het land, zo blijkt uit onderzoek.
“If you can make it here you can make it anywhere.” Dat lijkt dus wel op te gaan voor ondernemen in Tilburg. Naast pilotstad, is het ook een stad van samenwerken, een stad waar ruimte is voor vernieuwing en een stad waar de overheid naast ondernemers staat. Kortom: Een stad van makers en een stad waar je het kunt maken.