In de afgelopen jaren is centrum Bilthoven opgeknapt tot een levendig en mooi (winkel)centrum. De gemeente wil nu ook het stationsgebied aan de noordoostzijde van het station verbeteren. Samen met inwoners en andere belanghebbenden wordt daarom in 2023 een integrale gebiedsvisie voor deze Spoorzone opgesteld. Zo kan het daar gelegen bedrijventerrein een aantrekkelijke woon-werkwijk worden met betaalbare woningen voor jong en oud, dichtbij OV en het centrum. Omdat centraal gelegen stationsgebied door veel inwoners gebruikt wordt, kiezen we voor een uitgebreid participatieproces waarin iedereen uit de gemeente mag meedoen.
Participatieplan Spoorzone
Wethouder Anne Marie ’t Hart: ‘In het coalitieakkoord ‘Ruimte voor morgen’ wordt ingezet op 500-1000 woningen in het ruime gebied. En terecht: De Spoorzone in Bilthoven is de ideale locatie voor het bouwen van (betaalbare) woningen en appartementen, en onze woningbehoefte is groot. De locatie is ideaal voor mensen die graag dicht bij de levendigheid van centrum Bilthoven wonen, werken en elkaar ontmoeten, én voor mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer. Een toplocatie voor woningzoekenden uit onze gemeente, voor starters en senioren en voor iedere portemonnee.”
Het is belangrijk voor de toekomst van onze gemeente dat we met elkaar nadenken over de beste invulling van stationsgebied Bilthoven. Naast woningen is er bijvoorbeeld behoefte aan openbaar vervoer, werken en levendigheid. Hoe pas je alles het beste in, en welke keuzes maak je? De gemeente organiseert daarom in 2023 een uitgebreid participatieproces over het stationsgebied. We gebruiken het stationsgebied allemaal, iedereen uit de gemeente mag daarom meepraten via een uitgebreid participatieproces. Dat meepraten kan op allerlei verschillende manieren, zodat ook daadwerkelijk iedereen mee kán doen.
Samen werken aan stationsgebied Bilthoven
Wethouder Anne Marie ’t Hart: “Het is uniek dat we zo’n groot gebied in het centrum Bilthoven kunnen vormgeven. Zoiets kan je maar één keer doen, en dat moet goed gebeuren. Om tot mooie toekomstbestendige plannen te komen voor ons stationsgebied is volgens ons een zogenaamde integrale gebiedsvisie nodig; een totaalvisie voor het gebied. Samen met alle inwoners en andere belanghebbenden gaan we via drie participatierondes het komende jaar tot die visie komen. Zo krijgen we goed helder wat de wensen zijn en krijgen we straks een stationsgebied waar we trots op kunnen zijn.”
Het participatieplan is uitgebreid en tot stand gekomen na input van wijk- en winkeliersverenigingen. In de integrale visie Spoorzone leggen we aan het einde van het participatieproces uiteindelijk vast hoe de veranderingen eruit gaan zien, inclusief een stedenbouwkundige visie.
Gemeenteraad betrokken
Naast een uitgebreid participatieproces met inwoners en belanghebbenden wordt ook de gemeenteraad betrokken: In januari kan de raad eerst besluiten over het Participatieplan Spoorzone. Daarna kan de raad tussentijds een voorkeursscenario kiezen en uiteindelijk besluiten over de eindvisie van de Spoorzone. Het Participatieplan Spoorzone staat geagendeerd voor de vergadering van de gemeenteraad op 26 januari 2023. Voorafgaand wordt het op 12 januari in de commissievergadering besproken.
Mijns inziens een veel te grootschalig plan. Het is uitsluitend geschikt met grote parkeergarages onder de flats. Zoniet dan is het onmogelijk om dagelijks minstens 300 autos te parkeren. Die kun je in de wijken ernaast onmogelijk kwijt en zal leiden tot grote verkeersproblemen daar het nu al zoeken is naar een parkeerplaats.