Voordat een trein, in dit geval een Intercity, in Nederland mag rijden moet de treinfabrikant eerst toelatingstesten uitvoeren. Na een uitgebreid toelatingsprogramma is de nieuwste Intercity (ICNG) door de inspectie (ILT) officieel goedgekeurd voor het Nederlandse spoor. Voor reizigers betekent dit dat het reizen met de nieuwe, snelle Intercity weer een stap dichterbij komt. Deze nieuwe trein combineert een hoge snelheid met een verbeterde toegankelijkheid. Ook is de trein van alle gemakken voorzien, zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen.
Als programmamanager is Maarten Bakker verantwoordelijk voor de introductie van de ICNG: “Het is een belangrijke mijlpaal dat de trein door de inspectie is goedgekeurd. Dit zorgt ervoor dat we kunnen starten met een nieuwe fase van het testprogramma. De treinen die nu in Nederland rijden, zijn nog testtreinen. Zodra de eerste trein geleverd is en aan NS is overgedragen door de fabrikant, doorlopen ze opnieuw een testprogramma en daarna kunnen we voor het eerst proefrijden met reizigers. We verwachten voor deze zomer in de dienstregeling te kunnen rijden. ”
Eerste vervolgstappen
In de eerste helft van dit jaar start NS met de derde fase van het NS Proefbedrijf. Dan gaan de treinen voor het eerst proefrijden met reizigers aan boord op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. “Dat is belangrijk, want met reizigers in de dienstregeling kun je pas echt zien hoe de trein in de praktijk presteert en verdere aanpassingen doen”, vertelt Bakker. Stap voor stap gaat de nieuwe Intercity vervolgens op meer trajecten rijden.
Na het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda volgt (deels over de Hogesnelheidslijn) het traject Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid en Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.
Beproefd concept
De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van de Franse treinfabrikant Alstom. Van dit concept rijden al meer dan 2400 treinen in meerdere landen rond. De trein is speciaal aangepast voor NS, zodat deze geschikt is om te rijden op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De afgelopen jaren heeft de nieuwe Intercity een uitgebreid test- en toelatingsprogramma afgelegd. Zo zijn er tests uitgevoerd op verschillende testbanen in Europa, in een speciale klimaatkamer in Wenen en natuurlijk veel testritten op het Nederlandse spoor, zowel op de HSL als het reguliere spoor.
Het testen duurde langer dan we hadden verwacht. De trein wordt in verschillende landen geproduceerd en ontwikkeld. Door corona lagen fabrieken stil, kon software niet getest en uitontwikkeld worden en waren onderdelen niet leverbaar. Daarnaast bleken verschillende software updates noodzakelijk. Nu de trein officieel is goedgekeurd kunnen we binnenkort starten met deze laatste fase van het testprogramma.