Binnenland – Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen zegt dat er een prijzenslag op komst is in de supermarkten. De kans is groot dat je er binnenkort met flinke korting boodschappen kunt gaan doen.
Prijzen supermarkten aangepast
Vrijdag maakte Jumbo zijn honderd best verkochte producten, zoals melk, yoghurt en cola goedkoper. De dag erna paste ook Plus de prijzen voor dit soort etenswaar aan. Dirk van den Broek, Dekamarkt, Hoogvliet en Vomar verlaagden daarna de prijzen van ongeveer tien producten die ook bij Jumbo en Plus goedkoper zijn geworden.
Hoe reageert de consument
Het is nu de vraag wat marktleider Albert Heijn (die met een marktaandeel van 35 procent de grootste supermarktketen is) gaat doen. Sloot: “Ik denk dat Albert Heijn eerst kijkt of de consument reageert, dus of Jumbo groeit ten koste van henzelf. Als dat zo is, dan verwacht ik dat ook zij hun prijzen gaan verlagen.”
‘Niet negeren’
Alwin van der Velden van supermarktvergelijker Superscanner denkt dat Albert Heijn de acties niet kan negeren. Het prijsverschil is nu wel heel groot geworden. “Jumbo en Plus hebben de prijs van een pak halfvolle melk met zo’n 30 procent verlaagd naar 0,75 cent. Bij Albert Heijn kost een pak melk van het gewone huismerk nog 1,09 euro.”