Groningen – Een gezellig druk Stationsgebied, waar van alles te beleven is. Typisch Groningen, ingericht met respect voor historie, maar ook met ruimte voor gewaagde vernieuwing en een hoofdrol voor cultuur. Van een gebied gedomineerd door verkeer en kantoren naar een gebied waar mensen graag vertoeven. En een gebied waar ze kunnen wonen, werken, studeren, uitgaan en recreëren. Dit is de ingrijpende metamorfose die het college van B&W schetst in de strategische agenda voor het Stationsgebied.
In de agenda staan het toekomstbeeld en de ambities voor over 10-15 jaar, die de komende periode verder uitgewerkt worden in concrete plannen. De agenda vormt de basis voor het gesprek hierover met eigenaren, ontwikkelaars, ondernemers, organisaties, buurt en stad.
“Van er om heen, door heen, naar er heen”. In de toekomst heeft het station aan beide kanten volwaardige entrees, die uitkomen op ruime, groene pleinen, die het gebied via een groene zone voor voetgangers en fietsers verbinden met de Binnenstad en het Stadspark. Zo krijgt het monumentale stationsgebouw weer een prominente plek als hoofdentree. Reizigers gaan door de prachtige stationshal richting sporen en busperron. Zij kunnen snel en makkelijk wisselen tussen lopen, (OV-)fietsen, bussen, treinen en taxi’s. Het wordt een levendig gebied, een top kantorenlocatie, waar je ook kunt wonen en waar veel voorzieningen zijn.
Er is veel groen, er zijn zitplekken aan het water en het is er sociaal veilig. Ten zuiden van het station komt een nieuwe, groene, duurzame en autoluwe wijk Spoorkwartier. Het muziekcentrum De Nieuwe Poort vormt hierin het bruisende middelpunt, op het gebied van cultuur, maar ook met een breed maatschappelijk- en onderwijsprogramma.
Zes ambities
Het Stationsgebied omvat het gebied tussen het Verbindingskanaal, de Hereweg-Achterweg, de Parkweg en het Noord-Willemskanaal. Het toekomstbeeld voor het gebied is in de strategische agenda samengevat in zes ambities. Bij deze ambities hoort de randvoorwaarde CO2 neutrale en natuurinclusieve gebiedsontwikkeling.
1. Typisch Groningen! Het Stationsgebied krijgt een duidelijke en onderscheidende identiteit.
2. Het Stationsgebied wordt een levendig stadsdeel met een mix van verschillende functies. Met 3.000 extra arbeidsplaatsen krijgt de werkgelegenheid een enorme boost. En met 450-650 nieuwe woningen, waarvan 20% sociale huur, komt er een nieuwe woonlocatie bij, midden in de stad.
3. Op het toekomstbestendige OV-knooppunt kunnen reizigers zich gemakkelijk en snel bewegen tussen de verschillende vormen van vervoer.
4. De inrichting van de buitenruimte zorgt ervoor dat mensen het prettig vinden om in het gebied te verblijven.
5. In het gebied staat de voetganger centraal.
6. Er is samenhang en verbinding tussen het Stationsgebied, de omliggende wijken en de Binnenstad.
Ingrepen om de ambities uit te voeren
In de strategische agenda zijn de plannen voor de Spoorzone in uitvoering, Stationsgebied Zuid in ontwerp en Stationsgebied Noord in de beginfase. Deze zijn samengevoegd tot een logisch en met elkaar samenhangend geheel. Het college kondigt daarbij een aantal ingrepen aan die nodig zijn om de ambities te realiseren.
Afscheid van het stadsbalkon in zijn huidige vorm. Om een gastvrije groene looproute te creëren vanaf de trappen van het station naar de H.N. Werkmanbrug is een aantrekkelijk Noordplein nodig. Het huidige stadsbalkon biedt dat niet. Het realiseren van een alternatief voor het stallen van 5.500 fietsen is een randvoorwaarde.
Weren van doorgaand verkeer op de Stationsweg. De Stationsweg is voor voetgangers een barrière tussen de Binnenstad en het Stationsgebied. Deze barrière kan worden opgeheven door het weren van doorgaand verkeer. Dit maakt een doorgaande verblijfs- en voetgangerszone mogelijk van het station naar de Binnenstad.
Vernieuwing van de Parkweg. Deze doorgaande route groener en geschikter maken voor voetgangers en fietsers.
Insnijding van het Emmaviaduct. Het overgrote deel van het bestemmingsverkeer voor het Stationsgebied rijdt straks niet door de Rivierenbuurt. Er komt een nieuwe route over het Emmaviaduct via een insnijding (een gat) in de weg vlakbij het station, met op- en afritten die onder het viaduct uitkomen. Op deze manier kunnen de bussen naar het nieuwe busstation rijden en gaan de auto’s direct naar de parkeergarage van het nieuwe muziekcentrum, aan de rand van het gebied.
Vervolg
Tijdens het opstellen van de strategische agenda zijn gesprekken gevoerd met eigenaren, ontwikkelaars, belangenorganisaties en buurtverenigingen. De komende periode staat in het teken van het verder uitwerken van plannen samen met deze partijen, de buurt en de stad. De realisatie van de ambities brengt een investering van naar schatting tussen de 85 en 95 miljoen met zich mee, exclusief de ontwikkeling van het Spoorkwartier en het nieuwe muziekcentrum.
Nadat de raad de strategische agenda heeft vastgesteld, staat de uitwerking van een strategie voor de bekostiging op het programma, en het opstellen van een nota van uitgangspunten voor Stationsgebied Noord. Voor Stationsgebied Zuid neemt de raad in het tweede kwartaal een besluit over het stedenbouwkundig plan Spoorkwartier en de investering in het nieuwe muziekcentrum.
Kijk voor meer informatie en de strategische agenda op: Ambities voor het Stationsgebied | Gemeente Groningen:https://gemeente.groningen.nl/ambities-voor-het-stationsgebied