Ruim 20 tot 30% van het aantal slachtoffers is terug te leiden naar afleiding in het verkeer waarbij de smartphone een grote rol speelt. Het programma MONO-zakelijk (www.monozakelijk.nl) faciliteert, inspireert en ondersteunt werkgevers om bewuster onderweg te gaan. Bewust onderweg is goed voor werknemers én werkgevers omdat hiermee gekozen wordt voor een veiligere, slimmere én duurzamere verkeersdeelname.
Zonder afleiding en alle focus op het verkeer. Gelukkig pakken steeds meer organisaties de eigen verantwoordelijkheid op om hun werknemers te beschermen en hun veiligheid tijdens verkeersdeelname te bevorderen. Zoals in de sector van maaltijdbezorgers waarin we al vele goede voorbeelden zien.
In organisaties waar met veel bezorgers wordt gewerkt en waar dus dagelijks ook een groot aantal voertuigen aan het verkeer deelnemen, is men onderweg vaak afhankelijk van informatie over de bezorgadressen en de logistieke planning. Hoe zorgen deze werkgevers ervoor dat hun medewerkers zich bewust zijn van de gevaren in het verkeer en ongestoord en MONO (zonder afleiding) rijden?
Verkeersveilig maaltijden bezorgen
De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM), bestaande uit Taco Mundo, De Beren, Domino’s, Spare Rib Express, Johnny’s Burger, Sushipoint, New York Pizza, FEBO, Kwaliteria, Eazie en Bakker Bart heeft de aandacht voor de verkeersveiligheid van hun maaltijdbezorgers altijd hoog op de agenda staan. De NLVMM vertegenwoordigt 1.200 vestigingen en 30.000 werknemers in de maaltijdbezorgbranche.
6 keer meer schade bij maaltijdbezorgers
Maaltijdbezorgers rijden bijna 6 keer meer schade dan privébestuurders. In de regel moeten maaltijden namelijk snel bezorgd worden en zijn de bestellingen en bezorgingen tijdens de spitsuren het hoogst. Verder zijn maaltijdbezorgers vaak jonge verkeersdeelnemers, die relatief meer risico’s nemen in het verkeer. Daarom heeft de NLVVM de app ‘NL Delivery Game’ in het leven geroepen. In deze app/game worden de verkeers- en gedragsregels van o.a. Veilig Verkeer Nederland (VVN) getoetst. Met als resultaat? Meer bewuste en veiligere maaltijdbezorgers op de weg.
Uitgebreide training met driver coach zeer succesvol bij Picnic
Ook de online-supermarkt Picnic traint al haar bezorgers uitgebreid voordat ze in de Picnic-autootjes mogen stappen. Tijdens iedere rit wordt veel data verzameld. Als de bezorger terugkomt kan hij/zij door middel van de driver coach bekijken hoe het rijgedrag was. Een goede score wordt beloond in de vorm van awards. Michiel Muller: “De resultaten van de introductie van de driver coach zijn werkelijk spectaculair. Sinds we de software gebruiken, zien we dat het aantal schadegevallen in zo’n 3 maanden tijd met tachtig procent is teruggelopen”.
Getir
Boodschappen-bezorger Getir, dat eind 2022 concurrent Gorillas overnam, zorgt er eveneens voor dat hun vaak jonge bezorgers zo veilig en ongestoord mogelijk onderweg zijn. Alle bezorgers van Getir in Nederland volgen sinds kort een verplichte verkeerstraining die is gevalideerd door VVN, bestaande uit een theorie- en praktijkdeel waarin ook aandacht wordt besteed aan MONO-rijden.
Veilig Verkeer Nederland
Rob Stomphorst, woordvoerder VVN: “In de markt bestaat er behoefte aan een vlotte bezorging van boodschappen aan huis. Onze partner Getir Nederland speelt daarop in en begrijpt dat deze bezorging zowel voor de medewerkers als de andere weggebruikers vooral op een veilige manier moet gebeuren en heeft daarom maatregelen genomen waarbij ‘bezorging binnen 10 minuten’ niet het uitgangspunt is.”
Thuisbezorgd
Thuisbezorgd werkt nauw samen met TeamAlert. TeamAlert is de belangenorganisatie voor jongeren en kijkt wat ze beweegt én beïnvloedt. TeamAlert helpt werkgevers slimme keuzes te maken voor veiligere deelname van deze risicogroep. Zo heeft TeamAlert een speciale verkeerstraining voor de koeriers van Thuisbezorgd ontwikkeld.
Kijk voor meer voorbeelden uit de praktijk, maar ook voor handige tips en een toolkit met middelen op www.monozakelijk.nl
Heeft jouw organisatie ook maatregelen genomen? Zijn er afspraken gemaakt met werknemers die regelmatig onderweg zijn? Heb je goede en inspirerende voorbeelden die je met ons wilt delen? Neem dan contact op via monozakelijk@minienw.nl. We besteden graag aandacht aan bedrijven die ervoor zorgen dat hun medewerkers bewust onderweg zijn: veiliger, slimmer en duurzamer. En kijk voraal