In mei en juni maken leerlingen van verschillende basisscholen in Cranendonck en Heeze-Leende kennis met hoe besluitvorming en democratie in de gemeente werkt.
Tijdens een educatief doe-programma gaan ze aan de slag om samen een ‘stad te bouwen’. Om dit voor elkaar te krijgen richten ze denkbeeldige politieke partijen op. Lukt het ze om met een meerderheid (democratisch) beslissingen te nemen over hoe de stad eruit moet komen te zien? Moet er ruimte zijn voor bedrijven of toch liever groen? Gaan ze voor een groot ziekenhuis of een middelbare school? Het budget is beperkt, dus er moet echt gekozen worden.
Initiatief vanuit raadsgriffiers gemeente Cranendonck en Heeze-Leende
Het initiatief voor het aanbieden van een lesprogramma ligt bij de raadsgriffiers van gemeente Cranendonck en Heeze-Leende. “Door met bovenstaande vraagstukken bezig te zijn, krijgen leerlingen meer inzicht in hoe democratie werkt: dit is niet altijd zo eenvoudig als het soms lijkt”, vertelt griffier Peer-Jan Bemelmans van gemeente Cranendonck. “Het is de eerste keer dat we op deze manier basisschoolleerlingen bij dit onderwerp betrekken. Als het project succesvol blijkt te zijn, willen we het graag jaarlijks aanbieden.”
Basisschoolleerlingen
De volgende basisscholen nemen vanaf half mei tot eind juni deel aan het doe-programma dat door ProDemos wordt uitgevoerd; De Stapsteen, OBS Cranendonck en OBS De Triolier (uit Cranendonck) en De Berkenschutse, Dirk Hezius, De Trumakkers en De Triangel (Heeze-Leende). De groepen 7 en 8 nemen deel aan het programma dat een dagdeel (of een ochtend of een middag) duurt en in de raadzaal gehouden wordt.