Gemeente Utrechtse Heuvelrug wil het verkeer in de gemeente duurzamer maken. Bijvoorbeeld door elektrisch rijden te stimuleren. Het is dan belangrijk dat er meer laadpalen in de openbare ruimte staan die iedereen kan gebruiken. Tot nu toe heeft de gemeente al 75 laadpalen geplaatst. Uit onderzoek blijkt dat er tot 2030 nog zo’n 200 extra openbare laadpalen nodig zijn. Het college van burgemeester en wethouders heeft nu een plan gemaakt hoe die extra laadpalen er kunnen komen.
Visie en beleidsregels laadpalen
Met de ‘Visie laadinfrastructuur’ geeft de gemeente Utrechtse Heuvelrug aan hoe het netwerk aan laadpalen wordt uitgebreid. Wethouder Anouk Haaxma “De eerste stap is dat zoveel mogelijk mensen met een elektrische auto op hun eigen terrein een laadpaal hebben. Soms kan dat niet als mensen bijvoorbeeld geen eigen oprit hebben. Dan gaan we kijken of er een openbare laadpaal in de openbare ruimte kan komen. We willen graag dat iedereen binnen 300 meter loopafstand zijn voertuig kan laden. Daarna gaan we op zoek naar een geschikte plek en zorgen ervoor dat het veilig en zonder overlast voor de buurt kan.”
Kabelgoottegels
Om te voorkomen dat mensen vallen over de kabels van de laadpaal, bestaan er kabelgoottegels. Dat zijn stoeptegels met een rubberen strip erin (zie foto) waar de kabel in kan liggen. Zo kunnen bewoners zonder eigen oprit toch hun elektrische voertuig met eigen stroom laden op een openbare parkeerplaats voor de woning. Hiermee voorkomen we dat gebruikers van het trottoir last hebben van de laadkabels. Deze tegels zijn aan te vragen bij de gemeente, waarbij de aanvrager de kosten voor de aanleg betaalt.
Op deze manier dragen gemeenten en automobilisten samen bij aan duurzaam rijden.