Van 2 tot en met 8 juli vond in Breda de tweede editie plaats van de Zero Waste Week. Een week die inwoners én bedrijven inspireert tot minder afval en verspilling. De week trok ruim 2.500 bezoekers en deelnemers, en vrijwel alle workshops zaten een week voor de start al helemaal vol. De organisatie kijkt zeer tevreden terug. “We krijgen erg veel complimenten over de inhoud van de week. Mensen kunnen er écht mee aan de slag.”
Actuele thema’s
Elke dag had een eigen thema, van kleding tot spullen, van voedselverspilling tot zwerfafval. E-waste en waterverspilling zijn nieuw toegevoegd aan het programma. De organisatie: “We kunnen goed inspelen op de vraag en behoeftes die er liggen. Zo houden we de Zero Waste Week actueel. We hebben vorig jaar goed geluisterd naar waar de bezoekers blij mee waren en waar ze nog meer over wilden weten.
Zo merkten we veel belangstelling voor praktische workshops en handelingsperspectief. Het antwoord op de vraag: “wat kan ik doen?”. Dit jaar stonden er daarom meer dan 50 activiteiten op het programma, waarvan het grootste gedeelte bestond uit praktische workshops. Ook de onderwerpen ‘digitaal’ en ‘water’ hebben we op verzoek vormgegeven. Zo is het een heel divers en compleet programma geworden waar we trots op zijn.”
Liefde voor… Zero Waste!
De Zero Waste Week had als overkoepelend thema: Liefde voor…, want want waar je van houdt, verspil je niet en gooi je niet weg. Daar zorg je voor. Meer liefde betekent dus minder afval. En dat sloeg aan. “Liefde is een universeel thema, dat iedereen aanspreekt. Iedereen herkent zich wel in het hebben van een favoriete trui, of een meubelstuk van een dierbare. Dat zijn dingen die je koestert. En hoe mooi is het als we dingen met meer aandacht, zorg en liefde doen? Is dat niet het mooiste alternatief voor de wegwerpmaatschappij?”
Een goed voorbeeld van deze filosofie was de workshop kintsugi, waar kapot serviesgoed met goudlijm werd gerepareerd.
Bijzondere locaties
De organisatoren wisten een aantal bijzondere locaties te strikken voor het festival. De Zero Waste Week vond namelijk plaats op 10 aansprekende locaties in de stad. Op Boerderij Wolfslaar werd een Zero Waste Camping gebouwd, inclusief zomerkledingruil, spelletjes, tweedehands campingspullen en koken op kampvuur.
De dag over digitale impact trok veel bezoekers naar het internationaal bekende Bredase techbedrijf CM.com. Op de maandagavond waren daar sprekers te beluisteren van Marktplaats, Natuurhuisje en Pieter Pot, over de digitale dilemma’s die zij zijn tegengekomen.
De vrijdag had als thema water, en vond toepasselijk plaats in de prachtige tuinen van kasteel Bouvigne waar ook het Waterschap huist. Het werd een spetterende en culturele dag, met muziek, dans, poëzie en een film.
Een goed begin
De week trapte af met een pre-loved modeshow, op de dag die ging over Liefde voor Kleding. Meer dan 15 modellen, waaronder bekende Bredanaars, waren gekleed in tweedehands, gerepareerde of geruilde outfits, die later weer verkrijgbaar waren in de ruilwinkel. Wethouder Carla Kranenborg – van Eerd gaf het startsein.
“Het was een spectaculaire eerste dag, en voor ons ook spannend, want een modeshow is niet niks om te organiseren. Maar de openingsdag zorgde voor zo veel reuring dat er direct nog 300 tickets voor de rest van de week gereserveerd werden. Mensen raakten geïnspireerd om vaker te komen en vertelden het positieve bericht weer door aan anderen, dat er iets leuks te doen was. En dat is precies ons doel: Zero Waste, duurzaamheid en minder verspilling leuk, lekker, gezellig en interessant maken, zodat het aanstekelijk is om ook aan te haken. Geen wijzend vingertje, maar iets tofs waar je wat aan hebt en waar je blij van wordt.”
De organisatoren hopen dat er meer gemeenten een Zero Waste Week willen aanbieden aan hun inwoners.