6.3 C
De Bilt

Uitvoeringsplan fietsparkeren voor de binnenstad zorgt voor ruimte op straat

Het college van burgemeester en wethouders van Leiden heeft het ‘uitvoeringsplan fietsparkeren in de binnenstad 2023- 2030’ vastgesteld. Leiden is een echte fietsstad. Twee van de drie Leidenaren fietst dagelijks en 92% heeft een fiets. Dat is niet zo gek aangezien in Leiden bijna alles op fietsafstand te bereiken is. De fiets is dus een belangrijk vervoermiddel in onze stad, schoon en duurzaam, maar geparkeerde fietsen kunnen ook zorgen voor hinder. Hoe organiseren we het parkeren van al die fietsen, en met name in onze historische binnenstad? Daarvoor heeft

Leiden is ook een groeiende stad. Het aantal inwoners en bezoekers neemt toe. Jongeren komen graag in Leiden studeren, en er komen steeds meer banen en woningen bij. Hoe houden we onze groeiende stad verkeersveilig, bereikbaar, leefbaar en economisch gezond? In Leiden geven we schoon vervoer de ruimte, we stimuleren en faciliteren fietsen, lopen en het reizen met het openbaar vervoer.

Uitvoeringsplan fietsparkeren binnenstad

Voorafgaand aan het opstellen van het uitvoeringsplan zijn wensen, zorgen en ideeën bij verschillende partijen in de binnenstad opgehaald. In het uitvoeringsplan staan maatregelen om het fietsparkeren in de binnenstad te verbeteren, en om knelpunten op te lossen. We richten ons in eerste instantie op de meest urgente knelpunten door extra fietsenrekken te plaatsen, en wrak- en weesfietsen op te ruimen. Ook zoeken we de samenwerking met partijen in de stad om hun stalling of ruimten te gebruiken voor fietsparkeren.

Als er uiteindelijk voldoende goede plekken zijn waar de fietsen gestald kunnen worden dan zet de gemeente als vervolgstap reguleringsmaatregelen in. Ook communicatie speelt een belangrijke rol, mensen moeten immers weten wat er van hen verwacht wordt, daarom zet de gemeente meer in op informatie via onder andere social media, fietscoaches, en communicatie met bewegwijzering en signing.

Parkeren van de fiets

De gemeente wil fietsen zo aantrekkelijk mogelijk maken. Met nieuwe en veilige fietsroutes en meer fietsenstallingen bij stations, in het centrum en in de wijken. Vooral in de binnenstad van Leiden is het parkeren van de fiets op de juiste plek voor velen een uitdaging. De Stads- en Wijkenquête laat zien dat 62% van de binnenstadbezoekers op de fiets komt, en dat de helft van hen de fiets dicht bij de winkel parkeert.

Alhoewel Leiden een fietsstad is en fietsen ook prima in het straatbeeld thuishoren, kunnen geparkeerde fietsen voor overlast zorgen. Geparkeerde fietsen op de stoep blokkeren de toegang voor voetgangers, mensen in een rolstoel of met een kinderwagen. Soms staan fietsen geparkeerd op de blindengeleidestrook. Ook nemen fietsen meer ruimte in als ze niet netjes in een rek staan, en ruimte in Leiden is schaars.

Ruimte op straat

Zo zal met dit uitvoeringsplan het fietsparkeren in de binnenstad de komende jaren verbeteren. Dit plan sluit naadloos aan op de ambities uit de Parkeervisie, Mobiliteitsnota en Agenda Autoluwe Binnenstad.  Al deze maatregelen dragen bij aan leefbare, toegankelijke binnenstad waar ruimte is om prettig te wonen, werken, winkelen en vertoeven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio