Een rotonde op de plek van het kruispunt Amsterdamlaan-Eilandenkade in Woerden is het meest veilig en comfortabel voor fietsers en voetgangers. Dat blijkt uit een onderzoek van ingenieursbureau Sweco naar de toekomst van het kruispunt. Het college stelt de raad voor om te kiezen voor de aanleg van een rotonde en de realisatie op te pakken in 2030.
Aanleiding van het onderzoek naar kruispunt
Door de bouw van woningen in Snellerpoort en het Stationsgebied wordt het drukker op wegen in Woerden. Daarnaast vervangt de ongelijkvloerse kruising, die in het verlengde van het Jan Ruijspad wordt aangelegd, in de toekomst de huidige rotonde bij Roche. Hier kunnen fietsers en voetgangers onder de Beneluxlaan door. Zo kunnen zij direct en veilig van Woerden-oost naar het stationsgebied en andersom.
Doordat de huidige rotonde in de toekomst verdwijnt, hoeven auto’s niet meer te wachten op de rotonde en rijdt het verkeer beter door. De omgeving vreest dat het vanuit de wijken moeilijker wordt om de Steinhagenseweg op te rijden of met de fiets over te steken ter hoogte van het kruispunt bij de Amsterdamlaan – Eilandenkade. Daarom heeft de gemeente ingenieursbureau Sweco opdracht gegeven om het kruispunt te onderzoeken.
Uitkomst en advies
Uit het onderzoek blijkt dat de inrichting van het kruispunt in theorie acceptabel is en blijft als het gaat om de afwikkeling van het verkeer en wachttijden. De berekeningen gaan uit van een gelijkmatig verdeelde aankomst van het verkeer. In de praktijk kunnen de wachttijden oplopen als veel auto’s en/of fietsers tegelijk het kruispunt gebruiken. In die situaties kan het risico op een onveilige situatie toenemen.
Daarom heeft Sweco verschillende varianten onderzocht om het kruispunt te verbeteren. Een rotonde komt als beste uit de bus. Een belangrijk argument hiervoor is dat een rotonde voor fietsers en voetgangers het meest veilig en comfortabel is. Zij hebben hier voorrang. Omdat de snelheid van het autoverkeer wordt afgeremd door een rotonde, kan verkeer vanuit de wijken makkelijker invoegen op de Steinhagenseweg.
Vervolg
In het eerste kwartaal van 2024 wordt het advies besproken in de gemeenteraad. Dan beslist de raad of de rotonde verder wordt uitgewerkt en wanneer deze wordt aangelegd. Vanwege de druk op investeringen stelt het college voor de uitvoering in 2030 te laten plaatsvinden. Het is aan de raad om hierin een afweging te maken en een besluit te nemen.