Om preventief de druk van de telefoon af te houden, start de huisartsenpost ‘Centrale Huisartsenpost Almelo (CHPA)’, een pilot met de zogenaamde ‘urgentiechecker’. Met deze digitale check, alleen buiten kantoortijden zichtbaar op de website www.chpa.nl, krijgen patiënten snel helderheid over de urgentie van de klacht en worden de telefoonlijnen vrijgehouden voor urgente klachten. Laag urgente klachten krijgen een zelfzorgadvies. De werkdruk op de huisartsenspoedpost wordt hiermee verlaagd.
De urgentiechecker is een onderdeel van de patiëntenplatform Spreekuur.nl. De urgentiechecker is beschikbaar voor iedereen die zorg zoekt op de huisartsenspoedpost in Almelo. De urgentiechecker vul je in op de website van CHPA, tijdens de openingstijden van de huisartsenspoedpost. Op basis van de antwoorden die de patiënt geeft op de vragen en de urgentie die daaruit rolt, wordt de patiënt geholpen om de vraag op de juiste plek te stellen.
Urgente klachten
Voor urgente klachten kan zorg worden gezocht op de huisartsenspoedpost. Op dit moment wordt binnen de CHPA de mogelijkheid onderzocht om via de online route een terugbelverzoek in te dienen bij de post. Hierdoor hoeft de patiënt niet in de wacht te staan aan de telefoon.
Voor minder urgente klachten wordt de patiënt gerustgesteld en wordt een zelfzorgadvies getoond. Indien de patiënt zich met een zelfzorgadvies niet geholpen voelt blijft deze de mogelijkheid houden om de vraag te stellen aan de eigen huisarts of om de vraag alsnog te stellen aan de huisartsenspoedpost. Bij levensbedreigende situaties wordt de patiënt geadviseerd om snel te bellen (112/spoedlijn Huisartsenpost).
Toekomst urgentiechecker
Met deze pilot wil CHPA ook preventief te werk gaan, om voorbereid te zijn wanneer er minder triagisten beschikbaar komen in de nu al krappe arbeidsmarkt. Na afloop van de pilot kijkt CHPA of zij doorgaat met de urgentiechecker en ook of het volledige digitale consult van Spreekuur.nl een interessant product is om verder te verkennen.
Connie Oude Weernink, locatiemanager CHPA: “Met de urgentiechecker willen we de werkdruk verlagen en het werkplezier van triagisten verhogen. Momenteel krijgen zij veel telefoontjes van patiënten met laag urgente klachten, die goed met een zelfzorgadvies zijn op te lossen. Het geven van een goed advies hopen wij nu aan de patiënten te kunnen bieden met de urgentiechecker. Het is een win-win situatie, waarbij de patiënt niet onnodig in de wachtrij hoeft te staan voor een advies en triagisten patiënten met spoedklachten goed en sneller kunnen helpen”.
Lidwien Kruijswijk Jansen, Directeur Innovatie & ICT bij CHPA: “Het doel van regio Twente is dat onze huisartsen over een paar jaar digitaal fit zijn. Dit betekent dat we er alles aan doen om onze huisartsen bewust te maken waar ze staan en welke digitale mogelijkheden er zijn. Deze samenwerking past goed bij dat doel.”