Zo’n 5,56 miljoen bezoekers wisten het afgelopen jaar de Efteling te vinden voor een dagje of weekend weg. Dat is wederom een record voor het attractiepark in Kaatsheuvel, net zoals in 2022. Dit keer bezochten meer dan ooit bezoekers uit Duitsland en Engeland de Efteling. De Duitse bezoekers zorgden voor 33% van de totale groei in het aantal bezoekers, de Engelsen voor 12% en de Belgische waren goed voor zelfs 48% van de groei. In Nederland is vooral een flinke stijging te zien in het aantal abonnementhouders.
Milieu
Het attractiepark besteedde afgelopen jaar veel aandacht aan haar erfgoed. In het voorjaar werd het Anton Pieck plein uit 1954 opgefrist. Daar kregen onder andere de draaimolens veel aandacht en kreeg grondlegger Anton Pieck een tijdelijke tentoonstelling in het Efteling Museum. Ook werden er bijna 12.000 zonnepanelen extra in gebruik genomen. Zo worden sinds de ingebruikname van het nieuwe energiesysteem dit najaar bijvoorbeeld Fata Morgana en Backerei Krümel duurzaam gekoeld en verwarmd. Hiermee wordt het totale, huidige gasverbruik van de Efteling met ongeveer 20% gereduceerd.
Internationale bezoekers
“Wij zijn dankbaar dat bezoekers ons steeds opnieuw weten te vinden”, vertelt Fons Jurgens, algemeen directeur van de Efteling. “Het feit dat onze groei in 2023 vooral door internationale fans komt, voelt echt als de kers op de taart. Het sluit volledig aan bij onze visie richting 2030 waarbij continuïteit en zelfstandigheid centraal staan, een groei in aantal gasten is voor de Efteling geen doel op zich.
Om mee te blijven doen in de top van Europese parken willen we een internationale en meerdaagse bestemming worden waar ieder gezelschap een 9+ ervaring heeft. De lat ligt hoog, maar daar werken we samen hard voor. De gastwaardering van afgelopen jaar is gestegen van gemiddeld 8,59 naar 8,64 dus we zijn op de goede weg. De bezoekersaantallen van 2023 geven vertrouwen en ik kijk enorm uit naar wat 2024 ons zal brengen.”