Iedere inwoner van gemeente Steenwijkerland ontvangt jaarlijks de aanslag voor gemeentelijke belastingen. Vorig jaar is op verzoek van inwoners de gemeentelijke belastingen voor de eerste keer in twee delen aangeboden. Ook dit jaar worden er twee aanslagen verstuurd.
Gemeentelijke belastingen
Wethouder Marcel Scheringa: ‘Elk jaar ontvangen inwoners een aanslag voor de gemeentelijke belastingen. Vorig jaar is de aanslag voor het eerst in tweeën gesplitst: een aanslag voor het restafval én een gecombineerde aanslag onroerende zaak belasting. Inwoners hebben hier positief op gereageerd en we kregen ook minder vragen. Daarom zullen we ook dit jaar de aanslag splitsen. De eerste aanslag valt dit jaar in januari bij de inwoners op de deurmat en de tweede in februari.’
Inwoners ontvangen de afvalstoffenheffing eind januari
De gemeente verzamelt en verwerkt het afval in de gemeente. Iedere inwoner betaalt mee aan de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval via de afvalstoffenheffing. Van deze afvalstoffenheffing betaalt de gemeente ook de inzameling van glaswerk en oud papier. Op het aanslagbiljet afvalstoffenheffing staat hoeveel de inwoner moet betalen. De inwoner betaalt een basisbedrag en voor het aantal keren dat er restafval is aangeboden in 2023. De brief met de aanslag afvalstofheffing wordt eind januari per post verstuurd.
Vragen over de aanslag afvalstoffenheffing?
Op de achterkant van de aanslag staat hoe de aanslag betaalt kan worden. En informatie over eventuele kwijtschelding en hulp bij betalingsproblemen. Inwoners kunnen een vergoeding krijgen als deze afval heeft door een chronische ziekte of medische beperking. Voor vragen kunnen inwoners contact opnemen met de gemeente Steenwijkerland op werkdagen tussen 09:00 en 16:30 uur (op vrijdag tot 12:30 uur) via telefoonnummer 14 0521.