Vanaf 22 februari ontvangen inwoners, huiseigenaren en ondernemers hun aanslag voor de gemeentelijke belastingen van de gemeente Hoorn. Wie heeft aangegeven de aanslag van de gemeente Hoorn digitaal te willen ontvangen, krijgt deze in de Berichtenbox van MijnOverheid.
Het gaat om gemeentelijke belastingen: onroerendezaakbelasting (OZB), de rioolheffing, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting. Ook ontvangen woningeigenaren hun WOZ-waarde. Wethouder Axel Boomgaars: ”De WOZ-waarde wordt ieder jaar opnieuw bepaald. De verhoging van de OZB is beperkt gebleven tot de inflatiecorrectie. Uit ervaring weten we dat de WOZ-waarde vaak tot vragen leidt. De medewerkers staan klaar om iedereen zo goed mogelijk te woord te staan.”
Bent u het niet eens met de waardebepaling? Een bezwaar is niet altijd nodig.
Op de website www.hoorn.nl/belastingen vindt u antwoord op de meest gestelde vragen. Bent u het daarna nog niet eens met de waarde? Voor een periode van 3 weken maakt de gemeente een versnelde, telefonische procedure mogelijk. Uw probleem wordt dan versneld onderzocht. Als er een fout is gemaakt, dan probeert de gemeente dit binnen drie weken te herstellen. Daarom roept de gemeente op om eerst te bellen voordat u bezwaar maakt. Zo kan een probleem sneller opgelost worden dan via een lange bezwarenprocedure. Wilt u toch bezwaar maken? Dit kunt u prima zelf doen zonder bemiddelaar. U kent uw woning zelf het beste.
Berichtenbox
In totaal verstuurt de gemeente Hoorn zo’n 40.000 aanslagen gemeentelijke belastingen. Ongeveer een derde gaat digitaal via de Berichtenbox van MijnOverheid. Iedereen die in het verleden heeft aangevinkt de belastingpost van de gemeente Hoorn digitaal te willen ontvangen, krijgt de aanslag in zijn persoonlijke Berichtenbox.
Betalingsproblemen gemeentelijke belastingen
Voor wie de belastingaanslag niet op tijd kan betalen, zijn er verschillende mogelijkheden:
- Kwijtschelding: dit is mogelijk voor wie een inkomen heeft op bijstandsniveau. Dit geldt ook voor kleine ondernemers en zzp’ers.
- Gespreide betaling in maximaal 10 termijnen met automatische incasso.
- Uitstel van betaling of een betalingsafspraak op maat.
Rondkomen
Heeft u moeite met rondkomen? Neem contact op met de medewerkers van Team Rondkomen via 0229 25 22 00 of kom langs bij een van de spreekuren van 1.Hoorn. Meer informatie is te vinden via: www.hoorn.nl/rondkomen.