Krimpen aan den IJssel – In zijn wekelijkse column in de IJssel & Lekstreek Krimpen aan den IJssel schrijft columnist Frank Drion op 10 november jl. over het “asociale besluit van wethouder Oosterwijk en zijn partij om het WMO-loket van de KrimpenWijzer per 1 januari 2018 voor halve dagen te sluiten.” Leefbaar Krimpen neemt duidelijk afstand van deze column en is de ongefundeerde stukjes van de heer Drion inmiddels meer dan zat.
Dhr. Drion heeft geen goed woord over voor het genomen besluit, het Krimpense college is allesbehalve weldenkend en wethouder Oosterwijk met zijn partij noemt hij asocialen. Waarvan akte!
Columnist Drion doet niet aan hoor en wederhoor
Je zou denken dat je als ‘journalist’ en columnist hoor en wederhoor pleegt. Dat lijkt in dit geval niet gebeurt te zijn. Uit gedegen onderzoek (monitor sociaal domein, RIB begin 2017), hoor en wederhoor blijkt dat er gemiddeld 7,3 bezoekers per week zich aan de balie melden voor Krimpen Wijzer. Dit is gemiddeld 1 bezoeker per dag. Van “de gehele dag bezoek aan die balie” is dan ook geen sprake.
In dat licht bezien is het een logisch besluit dat er iets moet veranderen bij de balie. Iemand de hele dag daar laten zitten en een groot deel van de dag niets laten doen is geen goede keus, ook niet voor het personeel.
Balie’s naast elkaar zorgen voor onduidelijkheid
De informatiebalie van het gezondheidscentrum zit naast die van de Krimpen Wijzer. Het komt regelmatig voor dat iemand aan de verkeerde balie staat of dat de balie van het gezondheidscentrum (even) niet bemand is. In zo’n situatie wordt beleefdheidshalve de bezoeker te woord gestaan door de dame van de Krimpen Wijzer, deze wijst de bezoeker dan de weg naar bijvoorbeeld de huisarts of toilet.
Leefbaar Krimpen pleit ervoor, gezien de cijfers, om de baliefunctie van de Krimpen Wijzer sterk in te krimpen en de medewerkers efficiënter in te zetten. Leefbaar Krimpen denkt bijvoorbeeld aan meer huisbezoeken. Een sterke wens van de senioren en de Ouderenbond, zoals ook dhr. Drion beschrijft.
Gastvrouw
Leefbaar Krimpen pleit er daarnaast voor dat het gezondheidscentrum (met een beetje hulp van de gemeente) een gastvrouw (heer) aanstelt tijdens openingsuren, zodat de bezoekers van het gezondheidscentrum goed opvangen worden (bij de deur) en deze de weg naar hun bestemming kunnen wijzen. Leefbaar Krimpen ziet graag dat hier een 50-plusser wordt ingezet uit onze grote groep werkeloze 50-plussers.
Reactie Leefbaar Krimpen:
“Het zou dhr. Drion sieren indien één en ander gecorrigeerd wordt en hij zijn uitspraken m.b.t het zeer asociale beleid van het college en wethouder rectificeert.”