De Friese terp is een iconisch beeld voor de ontstaansgeschiedenis van Leeuwarden en vormt de inspiratiebron voor de nieuwe stadsontwikkeling Spoordok. Het is daarmee de Stadsterp van de toekomst! Hoe dat gebeurt staat omschreven in het Ontwikkelkader Spoordok. In het ontwikkelkader worden de deelgebieden, onze ambitie en het programma uitgewerkt.
Het college van burgemeester en wethouders legt het ontwikkelkader samen met de mileueffectrapportage (plan-MER) voor het gebied met ingang van 4 april 2023 gedurende 6 weken ter inzage. Iedereen kan er dan op reageren.
Een stadsterp als landschap én mobiliteitshub
Naast een ruim aanbod van woningen komen in Spoordok een park en verschillende andere functies. Denk aan educatie, zorg, kantoren, plek voor de maakindustrie en cafés. De voetganger en fietser krijgen in het gebied alle ruimte. Dat gebeurt op én zelfs in het landschap. Zo komt in een grote terp een mobiliteitshub en erbovenop een stadspark. Hierdoor wordt Spoordok zo veel mogelijk autovrij.
Gezondheid en ontmoeting staan voorop. De natuur krijgt de ruimte, onder andere door een innovatief waternetwerk in gebouwen en in de openbare ruimte. In het gebied zorgt een regenbui voor zichtbare veranderingen in het landschap. Stroompjes zetten aan en wadi’s vullen zich met water. Leeuwarden als Capital of Watertechnology wordt hier zichtbaar.
4 deelgebieden: Stationskwartier, Hoven, Arcadiapark en Distrikt
Het gebied is opgedeeld in 4 deelgebieden met elk een specifieke mix van functies en woningaanbod. Door de grote variatie in karakter is Spoordok straks een plek voor iedereen die stads wil wonen.
Aan de oostzijde ligt het levendige Stationskwartier. Dat gaat richting het westen over naar het meer rustige gebied van Hoven waar het wonen domineert. Hoven gaat over in een groot nieuw Arcadiapark met daaraan grenzend het laatste deelgebied. Distrikt is een toekomstig innovatiedistrict dat in het teken staat van water.
Flexibele casco’s maken Spoordok circulair
De gebouwen worden eenvoudig aanpasbaar in materiaal, indeling en functiegebruik. Zo kan Spoordok in de toekomst blijven ontwikkelen en voldoen aan de vraag op het gebied van wonen, werken, leren en ontspannen. Deze ‘flexibele casco’s’ worden zoveel mogelijk gemaakt van biobased bouwmaterialen. Dat maakt het gebied grensverleggend circulair.
Inloopbijeenkomst op 16 april
Op dinsdag 16 april is in het Stationskwartier (Snekertrekweg 1) in Leeuwarden een inloopbijeenkomst. Hier kunnen belangstellenden vragen stellen over het Ontwikkelkader Spoordok en de milieueffectrapportage. Iedereen is welkom tussen 17.00 en 20.00 uur op een tijdstip dat hen past.
Er staat een maquette van Spoordok en er zijn korte presentaties om 17.30 en 19.00 uur. Kristian Koreman van ZUS en Francesco Veenstra van Vakwerk Architecten geven dan een toelichting op het ontwikkelkader. Wethouder Hein de Haan en projectmanager Renske Keijzer verzorgen de inleiding.
Vervolg
De gemeente verzamelt alle reacties die binnenkomen op het Ontwikkelkader Spoordok en de plan-MER en reageert daarop in een zienswijzenota. Het college neemt deze nota mee in zijn afweging en neemt een besluit over het ontwikkelkader.
Na het ontwikkelkader gaat de gemeente aan de slag met een concretere uitwerking in het stedenbouwkundig plan. Dat gebeurt net als bij het maken van de gebiedsvisie en het ontwikkelkader samen met eigenaren en betrokkenen. Het is de bedoeling dat de bouw van de eerste woningen in 2027 in het oostelijke deel van Spoordok kan beginnen.
Het ontwikkelkader en meer informatie over Spoordok staat op www.grensverleggendspoordok.nl.