ProRail werkt van vrijdag 19 tot en met zondag 21 april op twee plaatsen aan het spoor tussen Arnhem en Nijmegen. Op station Arnhem Zuid worden noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd. Tegelijkertijd worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd op de oude spoorbrug over de Waal bij Nijmegen. Ook wordt daar een deel van de spoorconstructie gecontroleerd. Hierdoor rijden er tussen 19 en 21 april geen treinen tussen Arnhem Centraal en Nijmegen.
Spoorconstructie viaduct Arnhem Zuid
Aannemer VolkerRail vernieuwt een deel van de spoorconstructie op het viaduct van station Arnhem Zuid. Dit viaduct met perrons is in 2004 gebouwd en bestaat uit twee delen waarop de sporen zijn bevestigd. In 2015 zijn beide perronsporen met betonnen zogenaamde ‘vulblokken’ opgehoogd.
Die ophoging was nodig om een drempelloze instap mogelijk te maken. Dit maakt de toegang tot de trein voor mindervaliden makkelijker. Bij inspectie in 2023 is gebleken dat de meeste vulblokken scheuren vertonen. De blokken met spoorbevestiging worden nu geheel vervangen.
Spoorbrug over de Waal
Aannemer Qumey voert een grootschalige inspectie uit op het tweede deel van de oude spoorbrug over de Waal. We vernieuwen ook – waar nodig – de constructie waarmee het spoor aan de brug is bevestigd.
In september 2023 is een tijdelijke reparatie aan het spoor op het eerste deel van de spoorbrug uitgevoerd. Hierdoor kon het treinverkeer weer met normale snelheid over de spoorbrug rijden. Om de veiligheid te kunnen waarborgen, controleert de aannemer het tweede deel van de spoorbrug.
Plannen voor 2027
Het is de bedoeling dat de spoorbrug in Nijmegen in 2027 compleet wordt vernieuwd. De werkzaamheden die de aannemer in april uitvoert, maken het mogelijk dat het treinverkeer tot in 2027 veilig en ongestoord kan plaatsvinden. Tot 2027 houden we de spoorbrug dus goed in de gaten.