8.7 C
De Bilt

Helft Nederlanders volgt elke dag één of meer sporten via media, zowel online als offline

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) volgt dagelijks één of meer sporten via de media. Slechts een op de zes mensen kijkt nooit naar sport. Veruit de meest gevolgde sporten zijn voetbal en Formule 1. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Populairste sporten

Voetbal en Formule 1 zijn onder zowel mannen als vrouwen de populairste sporten, maar mannen volgen deze sporten vaker dan vrouwen. Schaatsen is juist populairder onder vrouwen. Bij tennis is dit in evenwicht (beide 11%).
Kijkend naar leeftijden van de ‘vaste volgers’ blijkt dat voetbal en Formule 1 onder alle leeftijdscategorieën populair zijn. Wegwielrennen en schaatsen worden vooral gevolgd door mensen boven de 55 jaar.  

18 procent volgt alleen nationale voetbalcompetitie

In de enquête vroegen we naar het type wedstrijden dat de respondenten per sport volgt. Bijna drie kwart van de mensen die voetbal volgen, geven aan dat zij zowel nationale als internationale wedstrijden volgen (71%). Slechts 18 procent volgt alleen de Nederlandse competitie. Bij het schaatsen ligt de nadruk op internationale wedstrijden. Sporten waarbij mensen relatief vaak alleen de nationale wedstrijden volgen, zijn korfbal (49%), roeien (42%), volleybal (33%) en hockey (26%).

Televisie blijft populairste manier om sport te volgen

Of het online is of via de kabel: televisie blijft het populairste medium om sport te volgen. Wel hangt de manier van sport volgen duidelijk samen met leeftijd. Jongeren (16-19 jaar) en jongvolwassenen (20-34 jaar) die sport volgen, gebruiken daarvoor steeds vaker sociale media zoals Facebook, Instagram of TikTok.

Houding tegenover topsport

Het volggedrag van topsport via de media hangt samen met de houding tegenover topsport. Mensen die vaker sport volgen, hebben een positievere houding ten opzichte van topsport dan degenen die minder vaak of nooit topsport volgen. Ze zien ‘topsporter’ vaker als een echt beroep en vinden dat topsport bijdraagt aan sociale binding in de samenleving. Daarnaast vinden zij niet dat er in de media te veel aandacht voor topsport is.

Lees de volledige bevindingen in het rapport ‘Volggedrag van topsport’.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio