De campagne Huh? Wat bedoelt u? in de gemeente Dalfsen is vorige maand succesvol afgetrapt. Bij de Meldpunten voor Onbegrijpelijke Zaken in de kernen Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld werd door inwoners 126 keer melding gemaakt van verwarrende en onbegrijpelijke zaken. Lokale organisaties gaan met die meldingen aan de slag om hun communicatie en dienstverlening te verbeteren.
De meldingen hebben betrekking op allerlei organisaties: overheidsinstanties als de gemeente, Belastingdienst en het UWV, maar ook het ziekenhuis, de woningcorporatie en scholen zijn genoemd. De meeste meldingen gaan over (digitale) systemen en werkwijzen. Waar kan ik terecht en hoe werkt het? Er zijn klachten over moeilijk taalgebruik, maar vaker nog over onduidelijke procedures bij het invullen van zaken.
Inwoners gaven ook complimenten door, bijvoorbeeld aan de bank, de bibliotheek en de gemeente. Ze zijn tevreden over de toegankelijkheid en vinden dat ze vriendelijk, correct en snel worden geholpen door medewerkers.
Meldingen blijven welkom
Alle meldingen zijn verdeeld en naar de betreffende organisaties gestuurd voor afhandeling. Voor zover mogelijk, want sommige melders zijn anoniem gebleven. Maar ook nu blijven meldingen welkom. Daarvoor kunnen inwoners terecht bij de Infopunten in de Trefkoele+ (Dalfsen), De Spil (Nieuwleusen), De Mozaïek (Lemelerveld), het Anjerpunt (Hoonhorst) en De Wiekelaar (Oudleusen).
In werksessies trekken de deelnemende instanties gezamenlijk lessen uit de feedback van inwoners. In de eerste werksessie deze maand werden de meldingen geëvalueerd. Ook werd er gesproken over een trainingsaanbod voor begrijpelijk schrijven. Eind juni is een tweede werksessie gepland om daarover door te praten.
Lessen voor de toekomst
De campagne Huh? Wat bedoelt u? is een samenwerking tussen de gemeente Dalfsen, Taalpunt Dalfsen, De Kern maatschappelijke dienstverlening, woonstichting Vechthorst en Deltion College en wordt begeleid door actiebureau Huh? Wat bedoelt u?. Het doel van de campagne is om inzicht te krijgen in hoe inwoners communicatie met de overheid en andere organisaties ervaren.
Wethouder Jan Uitslag zei daar bij de aftrap over: “We maken allemaal weleens mee dat we iets niet begrijpen. Maar zeker mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden. Een op de zes inwoners is immers laaggeletterd. Dat kan grote, persoonlijke gevolgen hebben. We willen van onze inwoners leren hoe communicatie, vanuit de gemeente maar ook vanuit andere organisaties, makkelijker en beter kan.”
Meldpunten en supporters
Van maandag 22 tot vrijdag 26 april konden inwoners ‘onbegrijpelijke zaken’ melden bij een Meldpunt voor Onbegrijpelijke Zaken in de kernen Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld. Daar konden mensen hun Huh?-moment opschrijven en inleveren. Ook stonden bij elk Meldpunt vrijwilligers die met mensen in gesprek gingen: de Huh-supporters. Ze vroegen naar wat de (persoonlijke) gevolgen van onbegrijpelijke communicatie kunnen zijn en hoe organisaties daarin kunnen verbeteren. Naar aanleiding van de fysieke Meldpunten kwamen ook per mail meldingen binnen, tijdens én na de actieweek.