Het Taalatelier in Houten is succesvol. Leerlingen die nieuw zijn in Nederland leren snel, hun ouders zijn blij en reguliere scholen enthousiast. Daarom hebben de schoolbesturen van Houten en Bunnik en de gemeente Houten besloten dat het Taalatelier structureel blijft bestaan en uitbreidt in dagen. Op 2 juli is de feestelijke opening. Directeur Caroline Boumans: “De intensieve aandacht voor taal zorgt dat je na ongeveer een jaar de lessen kunt volgen op een bassischool in je eigen buurt. Daar ontwikkel je je verder op een manier die bij jou past. De gelijke kans die je daarmee krijgt is enorm belangrijk.”
Woordenschat uitbreiden door thema’s
Kinderen van 6 tot 12 jaar uit Houten en Bunnik die nieuw zijn in Nederland kunnen voortaan 5 dagen per week naar het Taalatelier. Je leert alle vakken die je op de basisschool leert én er is veel aandacht voor de Nederlandse taal en cultuur. De woordenschat uitbreiden gebeurt aan de hand van thema’s. Op dit moment is dat bijvoorbeeld water. Een belangrijk onderwerp als je in een waterrijk land als Nederland woont. “Het thema werkt als kapstok, dat is belangrijk bij leren. Je hangt je kennis daar aan op.”
Kleine en veilige groepjes bij Taalatelier
Het Taalatelier heeft twee groepen: jongere leerlingen met leerkracht Anouk en oudere leerlingen met leerkracht Edwin. Ze worden dagelijks terzijde gestaan door twee onderwijsassistenten. Per vak zit je vaak in een klein groepje bij elkaar, met leerlingen die jouw niveau hebben. De kleine groepen en veilige omgeving maken dat leren snel lukt. Dat is extra belangrijk voor kinderen die vaak heel wat hebben meegemaakt. Boumans: “En verder zijn het natuurlijk gewoon kinderen. Ik kijk om me heen, zie een spel met een bal en woorden oefenen. Dat gaat met een hoop gelach gepaard.”
Gespecialiseerd team
Het gedreven team van het Taalatelier specialiseert zich onder andere in de uitgekozen taalmethoden, het leren van Nederlands als tweede taal, traumasensitief onderwijs en veel verschillende culturele achtergronden. Meer kennis uitwisselen met andere taalateliers in de regio is de volgende stap. Het past bij de ambitie om expertisecentrum te worden.
Expertisecentrum worden
Expertisecentrum worden komt voort uit de rol van vraagbaak die het Taalatelier nu al heeft voor reguliere scholen. Een goede overdracht en maatwerk staan centraal als een leerling overstapt naar een basisschool in de buurt. Het Taalatelier geeft daarna nog tips en adviezen over lesmethodes, oog hebben voor de achtergrond van leerlingen of hoe het is om een tweede taal te leren.
Boumans: “Het Taalatelier zorgt dat je de lessen op de basisschool in het Nederlands kunt volgen. Dat betekent niet dat je alle woorden al kent. Als Nederlands kind ken je Bob de Bouwer en weet je wat een muurtje metselen is. Als nieuwkomer leer je die woorden niet als eerste. Het is goed om daar aandacht voor te hebben.”