Nederland verdient fors meer aan de uitvoer van fietsen aan het buitenland. In zeven jaar tijd is deze markt meer dan verdubbeld. De totale exportwaarde van de sector groeide door van 1,1 miljard euro in 2015 naar 2,37 miljard euro in 2022.
Dat blijkt uit het rapport ‘Internationaal verdienpotentieel Nederlandse fietsensector’ opgesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze fietsen worden voornamelijk geëxporteerd naar de Europese Unie. In totaal is er in Nederland 3,24 miljard euro aan fietsen geproduceerd in 2022. De toegevoegde waarde kwam uit op 1,22 miljard.
Nederland wordt wereldwijd erkend om zijn uitgebreide fietsdeskundigheid die zich uitstrekt van de productie van fietsen tot geavanceerde mobiliteitsdiensten en infrastructuurontwerp. Voor veel landen is ons land een voorbeeld voor het gebruik van de fiets als een duurzaam en gezond vervoermiddel. Dat dit een maatschappelijke winst is die kan oplopen tot miljoenen euro’s tonen bijvoorbeeld samenwerkingsprojecten tussen Nederlandse en andere Europese steden of initiatieven van jonge Nederlandse bedrijven.
E-Bikes bijna 80 procent van omzet
Opvallend is het grote aandeel van e-bikes, die goed waren voor 56% van de markt en bijna 80% van de totale omzet, wat neerkomt op 1,17 miljard euro. De gemiddelde prijs van een nieuwe fiets steeg in 2023 met 24% naar 1.815 euro, met een nog sterkere stijging voor e-bikes naar een gemiddelde prijs van 2.574 euro.
Eerst zorgde een toename van de vraag naar fietsen door COVID-19 voor extra groei van de fietsensector. Na een kleine terugval in de groei de afgelopen jaren door eerst leveringsproblemen en daaropvolgende overschotten in de markt lijkt de sector de positieve trend dankzij de sterke uitgangspositie weer op te pakken.
Ook fietsenkennis belangrijk onderdeel export
Naast fysieke producten zoals fietsen, is fietsinfrastructuur en ook kennis een exportproduct van de Nederlandse fietsensector. Zo zijn er verschillende projecten die kennis van Nederlandse bodem exporteren naar andere EU-landen. Die kennisoverdracht is weer een goede voedingsbodem om de Nederlandse fiets in het buitenland te introduceren.
Innovatieve concepten
Voorbeelden van innovatieve concepten uit het fietsecosysteem met internationale betekenis zijn Swapfiets, Lease-a-bike en OV-fiets. Alle drie hebben ze op hun eigen manier impact op het fietsgedrag en de maatschappelijke waarde. Met een exportgroep als onderdeel van het International Clean Energy Partnership (ICEP), handelsmissies en internationale netwerken ondersteunt RVO de fietsensector.
Fietsen internationaal
Om andere landen op de fiets te krijgen zijn er vijf hoofdfactoren die cruciaal zijn voor het creëren van optimale condities voor mensen om de fiets te pakken. Het gaat om de inrichting van het stedelijk landschap, de aanwezigheid van alternatieve vervoersmodaliteiten, het verkeersbeleid, sociale bewegingen en de culturele status van fietsen. Deze factoren verklaren waarom het fietsen in sommige steden bloeit, terwijl het in andere steden achterblijft.
Nederland heeft van oudsher een bloeiende en innovatieve fietsensector. Bovendien is er een sterke basis gelegd voor internationale kennisdeling voor de fiets, mede dankzij de leidende rol op internationaal vlak en een rijke geschiedenis van innovatie in fietsinfrastructuur.