De gemeente Leidschendam-Voorburg werkt samen met omwonenden aan het parkeerbeleid. Een plan om de parkeeroverlast rondom de Mall aan te pakken. Eén van de uitkomsten is om vergunningparkeren in te voeren in de wijken. Het doel hiervan is dat bewoners dichtbij hun woning kunnen blijven parkeren. Het is één van de maatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in Leidschendam-Voorburg te verbeteren. De verdere invulling van de plannen worden uitgewerkt als de gemeenteraad akkoord is met het voorstel, dit is gepland in het najaar van 2024.
Het participatieproces rond het nieuwe parkeerbeleid bestaat uit een aantal stappen. In elke stap denken omwonenden, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit de buurt mee. In de huidige fase zijn met diverse partijen en bewoners op hoofdlijnen keuzes besproken, zoals bijvoorbeeld: Hoe blijven winkels en voorzieningen goed bereikbaar door inzet van een blauwe zone? Hoe gaan we om met bezoekers of mantelzorgers van inwoners?
Door de inbreng krijgen we een steeds beter beeld van de wensen en afwegingen. Inwoners vragen bijvoorbeeld op om meer te handhaven, maar ze willen ook dat de kosten zo laag mogelijk blijven. Deze dilemma’s leveren goede, inhoudelijke discussies op en worden meegenomen in de verdere uitwerking.
Voorstel en vervolgproces
Aan de hand van de gesprekken is het voorstel om te werken met een combinatie van twee maatregelen: vergunningparkeren en blauwe zones. In het najaar 2024 neemt de gemeenteraad over het voorstel een besluit.
Begin 2025 start de volgende fase waar in dit besluit verder uitgewerkt wordt. Bewoners kunnen dan bijvoorbeeld online via hun telefoon of computer aangeven wat ze belangrijk vinden als het gaat om parkeren en de verdere bereikbaarheid en leefbaarheid in hun buurt.
Parkeerbeleid onderdeel breder maatregelen pakket
In het participatietraject ligt de focus op parkeerbeleid, maar het project is onderdeel van een groter pakket aan maatregelen om de leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. De beste manier om parkeeroverlast te verminderen is als er minder bezoekers met de auto naar onze gemeente komen. Daarom werken we met medeoverheden en andere partijen aan een beter netwerk voor alle weggebruikers: fietsers, voetganger, automobilisten en reizigers in het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Zo komen we niet alleen sneller van A naar B, maar ook veiliger en gezonder.