1.8 C
De Bilt

‘Schrappen fietsbrug Algeracorridor een gemiste kans’ volgens raadslid Saskia Oudshoorn

‘In het lange termijnplan voor het verbeteren van de bereikbaarheid op de Algeracorridor, was een fietsbrug over de IJssel, tussen Capelle en Krimpen, lange tijd deel van het plan. Het was technisch haalbaar. Tot ons verdriet is er door een partij in het gezamenlijk overleg besloten om geen steun te verlenen aan dat deel van het plan. De fietsbrug komt er dus niet,’  aldus Krimpens raadslid Saskia Oudshoorn van Stem van Krimpen.

‘Dit is echt een flinke gemiste kans! Niet alleen had het voor de fietsers tussen Capelle en Krimpen een mooie verbetering geweest en de drukte op het bestaande fietspad verlicht, het was ook eindelijk een echte tweede oeververbinding. Weliswaar alleen voor langzaam verkeer, toch was het een fijn idee als er in geval van een calamiteit een verbinding over de IJssel zou zijn geweest.

Ik neem het degene die het plan van tafel geveegd heeft, echt kwalijk. Krimpen heeft al zoveel geld en moeite geïnvesteerd in een betere bereikbaarheid van de regio aan deze kant van de brug, en blijkbaar vond men het nog steeds niet nodig om eindelijk ons ook eens tegemoet te komen,’ zegt ze fel.

Hoe nu verder?

‘Goede vraag. Een fietspad dat aan de Algerabrug hangt, was niet mogelijk omdat de brug aan het maximum van de belastbare capaciteit zit. Ook een punt van aandacht en zorg. Het enige wat we dus nog voor langzaam verkeer kunnen verbeteren, is de veiligheid.’

Oudshoorn diende de motie Veilig de brug over in, waarin het college gevraagd wordt mogelijke verbeteringen van de veiligheid rondom het fietspad over de brug aan te brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan betere belijning, duidelijkere wegbewijzering, een beter wegdek. De motie werd met algemene stemmen, dus unaniem aangenomen.

Geen fietsbrug, wel meer verkeersveiligheid

‘Veel liever hadden we natuurlijk een tweede oeververbinding gehad, voor al het verkeer. Helaas is er in de regio anders besloten. Nu de fietsbrug ook niet doorgaat, probeer ik in ieder geval voor het langzame verkeer het zo veilig mogelijk te maken. De verkeersintensiteit neemt toe, we willen dat inwoners mde fiets gebruiken voor korte afstanden. Op hetzelfde fietspad zijn veel weggebruikers met allemaal verschillende snelheden en vormen van vervoer en de rijbanen zijn niet gescheiden. Best ingewikkeld.’

Afsluiting Algerabrug (2026) een brug te ver

Oudshoorn vroeg de wethouder ook nog om een update over de aangekondigde afsluiting van de Algerabrug in 2026. ‘Mijn vader stond in de jaren tachtig al op de barricaden vanwege de verkeersellende rond brug. Gelukkig is de doorstroming in Krimpen met de wisselstrook en nu de Grote Kruising al flink verbeterd. Jammer genoeg is het Krimpen nog steeds niet gelukt om een nieuwe brug te krijgen – de Algerabrug is eigendom van Rijkswaterstaat – maar een wekenlange algehele afsluiting in 2026 om het nodige onderhoud te plegen, buiten de vakanties om, is wat ons betreft echt een brug te ver. Bestuurlijk moeten we er alles aan doen om dat niet te laten gebeuren!’

De wethouder antwoordde dat Rijkswaterstaat bezig is met het ontwikkelen van diverse alternatieve scenario’s en beloofde de raad daarvan op de hoogte te houden.

‘Ik zal voor dit onderwerp onvermoeid de aandacht blijven vragen bij iedereen die het horen wil en ook bij wie het niet horen wil,’ aldus Oudshoorn.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio