5.1 C
De Bilt

Nieuwe campagne over de impact van drugsgebruik: Kijk jij verder dan je lijntje?

De gemeente Rotterdam start een nieuwe campagne over de enorme impact die het drugsgebruik van met name harddrugs heeft op de stad. De campagne heeft als doel om (recreatieve) gebruikers meer bewust te maken van de keerzijde van hun lijntje cocaïne of xtc-pil: de drugscriminaliteit die Rotterdam al jaren teistert.

Met campagneleuzen als ‘Kijk jij verder dan je lijntje?’ en ‘Haal jij je neus ervoor op?’ wil de gemeente de normalisering van drugsgebruik doorbreken en het gesprek erover aanjagen. Om de campagne kracht bij te zetten krijgen 11 Rotterdamse straten de komende tijd een druggerelateerde bijnaam. Zo heet de Coolsingel tijdelijk de ‘Cokesingel’.

Coolsingel wordt Cokesingel

Wie vandaag door het hart van Rotterdam loopt, kan het niet missen: bekende straatnamen zoals de Coolsingel, de Wijnhaven en de West-Kruiskade zijn vervangen door CokesingelLijnhaven en West-Snuifkade. Het is wederom een gedurfde stap van de Gemeente Rotterdam om recreatief drugsgebruik en de impact daarvan zichtbaar en bespreekbaar te maken. Deze straatnaambordjes vormen de aftrap van een bredere bewustwordingscampagne.

Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer

“Een pilletje of een lijntje coke op je zaterdag lijkt zo onschuldig. We vinden het bijna normaal. Maar dat is het niet, als je beseft welke heftige impact de handel in drugs heeft op onze stad, in onze straten en op bewoners. Met deze campagne willen we gebruikers een ruimere blik geven op hun eigen realiteit: hoe onschuldig ook bedoeld, gebruikers moeten zich realiseren dat drugs een donkere keerzijde heeft. Zodat ze niet meer alleen dat pilletje, maar ook de harde feiten tot zich nemen. We hopen hiermee het gesprek los te breken en drugsgebruik te de-normaliseren. Dus: haal je neus er niet voor op, en denk twee keer na voordat je eraan begint.”

Drugsgebruik letterlijk op de kaart gezet

Met de straatnamenactie brengt de gemeente een krachtige boodschap: de straten van Rotterdam worden overgenomen door drugs. Nieuw rioolwateronderzoek laat zien dat er in Rotterdam per dag 63.000 lijntjes cocaïne, 2.500 XTC-pillen en 11.000 lijntjes speed doorheen worden gejaagd. Door de tijdelijke verandering van straatnamen, wil de gemeente bewoners confronteren met de realiteit. De boodschap is duidelijk: drugs zijn een probleem en dat kunnen we niet negeren.

11 straatnamen krijgen tijdelijk een andere naam

– Coolsingel: Cokesingel
– Laan op Zuid: Lijn op Zuid
– Rakstraat: Nakstraat
– West-Kruiskade: West-Snuifkade
– Emmalaan: MDMA-laan
– Burgemeester Oudlaan: Burgemeester Out-laan
– Wijnhaven: Lijnhaven
– Zuidplein: Snuifplein
– Ketenstraat: Ketastraat
– Groene Hilledijk: Groene Pillendijk
– Peppelweg: Pepweg

De straten zijn gekozen op basis van ligging (verspreid over de stad) en naam.

Jongeren rechtstreeks aangesproken op impact drugsgebruik

Naast deze straatnaambordjes richt de campagne zich specifiek op jongeren met een serie van confronterende social video’s. In de video’s worden situaties getoond die jongeren maar al te goed kennen – een feestje in een studentenkamer, een avond stappen in de stad, of een festival. Maar wat begint als een onschuldig moment van recreatief drugsgebruik, heeft een keerzijde: jongeren die bedreigd worden, geronseld of meegesleurd in de wereld van drugscriminaliteit. De gevolgen zijn overal om ons heen. Het motto: ‘Jouw high, zijn low’.

Beeld: © gemeente Rotterdam

“We willen niet belerend zijn, maar realistisch,” zegt een woordvoerder van de gemeente. “Veel jongeren realiseren zich niet wat hun aandeel is in de keten van drugscriminaliteit. Deze video’s laten zien wat de echte gevolgen kunnen zijn, zonder er doekjes om te winden.”

Stadsbrede campagne: “Kijk jij verder dan je lijntje?”

Het PR-moment van de aangepaste straatnamen is slechts het begin van een grotere, stadsbrede campagne. Onder het motto “Kijk jij verder dan je lijntje?” en “Haal jij je neus ervoor op?” wil de gemeente het bewustzijn over recreatief drugsgebruik vergroten. De campagne richt zich niet alleen op jongeren, maar ook op ouders en andere betrokkenen. Want drugsgebruik heeft niet alleen impact op de gebruiker, maar op de hele stad. De komende weken zal de campagne zichtbaar zijn in het straatbeeld door heel Rotterdam. Daarnaast worden er gesprekken georganiseerd met de stad, zoals op 15 oktober in debatpodium Arminius.

Beeld: © gemeente Rotterdam

‘Er kleeft bloed aan jouw pil’

Deze campagne is een direct vervolg op de stevige, bewust choquerende campagne van vorig jaar, die als doel had om drugsgebruikers te confronteren. ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’ was een van de leuzen. Na deze confrontatie is het tijd voor de dialoog: het gesprek aangaan om gebruikers bewust te maken en te zorgen dat zij weten waaraan ze beginnen.

Voor meer informatie over de campagne en de impact van drugs op de stad zie: www.drugsimpactrotterdam.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio