2.9 C
De Bilt

Grote uitbreiding openbare laadpalen in de gemeente Meierijstad

Meierijstad werkt opnieuw aan een forse uitbreidingsslag van laadpalen in de openbare ruimte voor elektrische auto’s. Door de plankaartontwikkelaar, EV Tools, zijn alle geschikte locaties voor publieke laadinfrastructuur tot 2030 ingetekend op basis van de prognoses van ElaadNL.

Exploitant Vattenfall krijgt ook toegang tot deze plankaart en gebruikt de geschikte locaties voor het indienen van locatievoorstellen bij de gemeente Meierijstad voor de uitrol van laadpalen. Er zijn maar liefst 791 nieuwe mogelijke locaties, waarvan een gedeelte in fasen gerealiseerd zal worden; het verkeersbesluit met de locaties voor de eerste ronde wordt in november 2024 gepubliceerd.

Voorbereid op meer e-auto’s

Wethouder Jan van Burgsteden: “Het aandeel elektrische auto’s neemt snel toe, ook in Meierijstad; Dat is wat we willen want het betekent schonere lucht en minder gebruik van fossiele brandstoffen. Maar dat vraagt er óók om dat we dat als gemeente goed faciliteren. Want niets zo frustrerend voor onze inwoners en bezoekers als wél over een elektrische auto beschikken, maar geen oplaadpunt kunnen vinden in de buurt. Dus bereiden we ons daarop voor”.

Plaatsen laadpalen daar waar ze nodig zijn

Om ervoor te zorgen dat de laadpalen daar komen waar ze het meest nodig zijn, wordt het grootste deel van de laadpalen geplaatst op basis van gebruikscijfers. Hiervoor maakt Vattenfall ieder half jaar een laaddrukanalyse van Best Presterende Locaties (BPL). In totaal gaat het om 11025 extra openbare laadpalen in de provincies Noord-Brabant en Limburg. Doordat Vattenfall gebruik maakt van de laaddrukanalyse kan het zijn dat er op basis van de verbruikscijfers minder of meer laadpalen geplaatst moeten worden dan op voorhand gedacht. De aantallen zijn daarom ook indicatief.

De laadpalen worden in de periode tot 2028 geplaatst, nádat voor elke locatie een verkeersbesluit genomen is. De gemeente maakt de verkeersbesluiten bekend via www.overheid.nl. Vattenfall plaatst de laadpalen en informeert vooraf ook de omwonenden.

Locatiekeuze is complex

De geschikte locaties zijn zeer zorgvuldig door de planontwikkelaar EV tools gekozen op basis van vooraf vastgestelde eisen; Er moet rekening worden gehouden met groeiruimte van bomen, verkeersveiligheid, doorgangsruimte voor voetgangers, ruimtelijke eisen, zichtbaarheid, bereikbaarheid, ondergrond, aanwezige kabels etc. Er moet een heel goede reden zijn om dan een geschikt bevonden locatie nog af te wijzen.

Ditmaal geen participatie

In 2022 heeft Meierijstad proactief 55 openbare laadpalen geplaatst. Daarbij is wel een participatietraject opgestart waarmee enorm veel inwoners bereikt zijn; het leverde ruim 1300 reacties op voor alternatieve locaties. De behandeling van die reacties kostte enorm veel mankracht en uiteindelijk bleek dat maar in een enkel geval een aanpassing van de oorspronkelijke locatie mogelijk was. Daarom ziet de gemeente nu van participatie af.

Van Burgsteden: “Locatiekeuze is een veel complexer puzzel dan dat het op het eerste gezicht lijkt; die kennis kunnen we niet van inwoners verwachten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio