Naar aanleiding van recente berichten over het ‘racefietspad’ bij seniorencomplex ’s-Gravenstate in het Algemeen Dagblad en een uitzending van Radio Capelle, heeft Leefbaar Capelle schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de verkeersveiligheid bij het seniorencomplex ’s-Gravenstate. Door de verbreding van het fietspad, dat dwars door de poort van het complex loopt, ervaren bewoners hoge snelheden van fatbikes, scooters en e-bikes, waardoor zij zich onveilig voelen bij het oversteken. Vooral voor de oudere en minder mobiele bewoners vormt dit een risico.
Kwetsbare groep bewoners
Leefbaar-raadslid en indiener Alain Molengraaf benadrukt dat bij ’s-Gravenstate veel ouderen wonen, van wie velen met mobiliteitsbeperkingen. De fractie vraagt zich af hoe de gemeente in de plannen voor de fietspadverbreding rekening heeft gehouden met deze kwetsbare groep en welke maatregelen specifiek gericht zijn op hun veiligheid.
Effectiviteit van geplande maatregelen bij fietspad
In de huidige plannen heeft de gemeente paaltjes en stippellijnen voorzien om de snelheid van tweewielers te verminderen. Leefbaar Capelle heeft echter twijfels bij de effectiviteit van deze maatregelen, gezien de hoge snelheid van elektrische voertuigen die door de poort passeren. De fractie vraagt het college of er onderzoek is gedaan naar de veiligheidseffecten van deze voorzieningen.
Verzoek om aanvullende maatregelen en alternatieven
Ook roept Leefbaar Capelle het college op om te overwegen snelheidsremmende maatregelen te implementeren, zoals drempels, waarschuwingsborden of fysieke obstakels die het tempo van het fietsverkeer kunnen afremmen. Daarnaast wordt gevraagd of een alternatieve inrichting, waarbij het fietspad buiten de poort om wordt geleid, mogelijk is.
Samen naar een duurzame oplossing
Leefbaar Capelle hoopt dat de gemeente de zorgen van de bewoners serieus neemt en in samenwerking met hen op zoek gaat naar een veilige en duurzame oplossing voor de verkeerssituatie bij het seniorencomplex. De fractie benadrukt dat voetgangersveiligheid minstens zo belangrijk moet zijn als de doorstroom van fietsverkeer.