Heb je een website waarvan je de online zichtbaarheid wil verbeteren? Dan zijn er verschillende strategieën die je kan aanwenden. Een van de meest effectieve strategieën is het gebruiken van Google Ads. Daarbij adverteer je door middel van zoekmachines (SEA). In de praktijk is dat echter best tijdrovend en complex. Daarom is het vaak beter om Google Ads uit te besteden. Maar wat houdt dat precies in? En wat zijn de voordelen ervan? Dit en meer lees je in onderstaand artikel.
Wat is Google Ads uitbesteden?
Google Ads is een tool die het mogelijk maakt om te adverteren op Google. Dit valt binnen SEA: Search Engine Advertising. In tegenstelling tot SEO, hoef je bij SEA een pagina niet zodanig te optimaliseren dat die op nummer 1 in Google komt. Je koopt simpelweg een advertentie via Google Ads die vervolgens helemaal boven in de zoekresultaten verschijnt bij een bepaald relevant zoekwoord. Vervolgens betaal je voor elke bezoeker die via de advertentie binnenkomt.
Nu is het mogelijk om zelf te experimenteren met Google Ads, maar in de praktijk wordt het werken met dit platform bijna altijd uitbesteed aan online marketeers. Het opzetten van een goede advertentie is namelijk best complex. Het vraagt om gedegen onderzoek en kennis van de werking van Ads via Google. Vaak is de forse tijdsinvestering het niet waard ten opzichte van Google Ads uitbesteden.
Voordelen Google Ads uitbesteden
Het uit handen geven van je Google Ads-activiteiten heeft een hoop voordelen. Hieronder vind je er enkele.
- Scheelt tijd. Google Ads begrijpen, gebruiken en onderhouden kost veel tijd. Door het uit te besteden, focus jij je op datgene wat je veel liever doet. De zichtbaarheid van je website wordt verbeterd, terwijl jij werkt aan de inhoud ervan.
- Profiteer van expertise en ervaring. Google Ads-specialisten doen vaak al jaren intensief zaken op het gebied van SEA. Daarmee weten ze bijna altijd een succes te maken van jouw advertenties.
- Altijd optimale prestaties. Een expert optimaliseert campagnes voortdurend en houdt trends nauwlettend in de gaten. Daardoor converteer je veel meer dan wanneer je zelf een advertentie start waar je vervolgens niet meer naar omkijkt.
Werkwijze bij uitbesteden Google Ads
Veel specialisten werken volgens een vaste werkwijze als het gaat om Google Ads. Hieronder lees je uit welke stappen die werkwijze bestaat.
1. Intake en helder krijgen van doelen
Het proces begint bij het in kaart brengen van jouw doelen. Wil je bijvoorbeeld meer leads bereiken of je merkbekendheid een boost geven? Ook stelt de Ads-specialist vragen over je huidige strategie. Zo legt dit gesprek de basis voor een goede SEA-vervolgstrategie.
2. Uitgebreid zoekwoordenonderzoek
Als de doelen helder zijn, is het tijd voor het veldwerk. Dat begint bij een uitgebreid en diepgaand zoekwoordenonderzoek. Daarbij worden de meest relevante zoekwoorden geïdentificeerd en wordt onder meer gekeken naar negatieve zoekwoorden, zodat het budget niet onnodig verloren raakt.
3. Opstellen optimale campagnestructuur
Met de juiste zoekwoorden op zak, stelt de Google Ads-specialist een campagnestructuur op. Advertenties worden gecategoriseerd, zodat elke campagne nauwkeurig kan worden toegespitst op een specifieke doelgroep. Deze stap omvat ook het ontwikkelen van pakkende call-to-actions en het instellen van een data gedreven biedstrategie.
4. Monitoren en optimaliseren
Het werk van een Ads-expert houdt niet op wanneer campagnes eenmaal lopen. Hij houdt de campagnes nauwlettend in de gaten en voert waar nodig aanpassingen door, bijvoorbeeld op het gebied van zoekwoorden of biedstrategieën. De expert houdt jou op de hoogte van de prestaties met periodieke rapportages.